Článek
"Jednání o zákonu o nájemném ale překryla jiná jednání na politické scéně," zdůvodnil zpoždění unionistický ministr Němec minulý týden. "Koaliční jednání proto očekávám až poté, co se politická scéna trochu uklidní," řekl ministr. "Jsme ochotni ustoupit od rychlosti růstu nájemného, nikoli však od myšlenky sjednocení regulovaných a tržních cen," uvedl tehdy Němec
Ministerstvo financí navrhuje růst činží maximálně o deset procent ročně v horizontu 2-3 let, přičemž za místně obvyklé nájemné, ke kterému by se činže měly přibližovat, považuje průměr regulovaných a tržních cen v dané lokalitě. Poté by nastoupil trvalý stav, který by spočíval v tom, že vývoj by byl pouze k místně obvyklému nájemnému. Sociálně demokratický ministr financí Sobotka byl na počátku měsíce optimistou, když uvedl: "Dohoda, a to rozumná a ku všeobecnému prospěchu, je možná." Obě ministerstva tak bude muset rozsoudit až vláda.
Ministerstvo pro místní rozvoj za místně obvyklé nájemné chápe jen tržní ceny a prosazuje až 15 procentní růst ročně. Vzhledem k protahujícím se jednáním je prakticky vyloučeno, aby nový zákon byl účinný od 1. července, jak se předpokládalo. Přitom 19. března skončí tříměsíční moratorium vlády na zvyšování nájemného. Je možné, že vláda zákaz zvyšování nájemného prodlouží.
Z vládního prohlášení 1998 o bydlení:
Z vládního prohlášení 1998 o bydlení:Byt a bydlení jsou pro rozvoj občana nezastupitelnou hodnotou, kterou nelze přenechat jen živelnému působení trhu. Zabezpečení bydlení je zájmem veřejným i soukromým. Trh s byty musí být proto trhem státem usměrňovaným. Politika bydlení bude vycházet z povinnosti státu učinit vše pro zabezpečení dostupného a přijatelného bydlení pro všechny občany. Součástí záměrů vlády je rozsáhlá právní úprava bydlení, která je obvyklá ve všech vyspělých státech.