Článek
Proti návrhu ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) ve vládě protestoval především ministr práce a sociálních věcí, jehož resort nemá paradoxně s mýtným nic společného.
Jiným ministrům vadilo, že se o zavedení mýtného kvůli velkému zatížení českých dálnic musí jednat co nejrychleji, a šanci projít by tak měl i návrh, který není úplně nejlepší.
"Na ministerstvu dopravy zaspali. Přicházejí s tím do vlády pozdě, jsme pod tlakem udělat rozhodnutí, přestože je k předkládanému materiálu veliké množství výhrad," řekl Právu ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Proti návrhu měl výhrady i ministr informatiky Vladimír Mlynář, naopak mnistr životního prostředí Libor Ambrozek s ním souhlasí.
Dvě možnosti
Šimonovský navrhuje, aby se elektronické mýtné zavedlo na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Platit ho mají všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. O systému výběru mýtného se má rozhodnout až ve výběrovém řízení, které chce Šimonovský vyhlásit do 28. února.
Ve hře jsou dva systémy výběru, satelitní, který se používá v Německu a mikrovlnný, který používají v Rakousku. Právě ten považuje Šimonovský za lepší. Jde i o to, jak se bude systém financovat, zda stát zaplatí technologii najednou, nebo ji bude splácet u výnosů mýtného.
Výdaje na pořízení systému a devět let jeho provozu by měly činit 12,5 až 13 miliard korun. Čisté výnosy pro stát se odhadují asi na 47 miliard korun.
Čtyři koruny za kilometr
Výkonové mýtné je podle Šimonovského spravedlivější než časové zpoplatnění dálničními známkami. Zatímco z jejich prodeje se ročně získává kolem dvou miliard, z elektronického mýtného by to mělo být ročně nejméně pět miliard.
"Peníze leží pro náš stát doslova na silnici, jen je zvednout," říká Šimonovský. Podle studie, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy (MD), by mohla být průměrná sazba mýtného v ČR pro vozidla od 3,5 do 12 tun 1,60 koruny za kilometr. Od kamiónů by se mohlo v průměru vybírat 4,20 Kč za kilometr, tedy zhruba stejně jako v Německu.
"To jsou však zcela předběžné úvahy. K otázce sazeb se musí sejít ekonomičtí ministři a v úvahu se jistě budou brát i stanoviska profesních organizací. Definitivní sazby pak stanoví vláda," upozornil ředitel odboru pozemních komunikací MD Jiří Nouza.