Článek
Z dokumentu, jehož cílem je snížení spotřeby energií nebo větší podpora obnovitelných zdrojů, například zcela vypadlo kontroverzní zavádění emisních povolenek pro osobní dopravu a domácnosti.
Ty by podle expertů citelně zdražily vytápění uhlím nebo pohonné hmoty. Právě povolenky se v létě setkaly s tak silným odporem veřejnosti, že vláda se schvalováním klimaplánu dlouho vyčkávala.
Česko chce odložit emisní povolenky na dopravu a bydlení nejméně o rok
Vládní politici zároveň slíbili, že se současnou podobu povolenek, která má platit od roku 2027, pokusí změnit. „Snahou je získat dostatek času na přípravu, aby byl dopad na občany Česka co nejmenší,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík, který tento týden o případných změnách jednal v Bruselu.
Z dokumentu vypadl i závazek dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Místo toho k ní má Česko pouze směřovat.
Aktualizovaný plán počítá s ukončením spalování uhlí nejpozději do roku 2033 a s vytvořením plánu jeho náhrady. Energetické firmy ovšem avizovaly, že s uhlím skončí zřejmě už do roku 2030, protože se kvůli stoupajícím cenám emisních povolenek nevyplatí.
Na schválení stále čekají další dva klíčové dokumenty, s nimiž byl klimaplán původně provázán. Projednávání Státní energetické koncepce a Politiky ochrany klimatu je ale momentálně odloženo.
V případě klimaplánu však byla vláda pod tlakem. Jeho absence si všimla i Evropská komise. Ta v listopadu zahájila s Českem a dalšími třinácti zeměmi řízení o nesplnění povinnosti schválit a odeslat dokument do 30. června.