Článek
Oproti původním 700 hektarům půjde o maximálně 280 hektarů, z čehož samotná továrna na výrobu baterií do elektroaut spolkne 200. „Budeme investovat do výstavby nových dopravních napojení, které umožní přístup do zóny po silnici i železnici,“ nastínil Síkela.
Součástí je rovněž vytvoření zeleného pásu kolem gigafactory, jenž má podle šéfa resortu odclonit stavbu od okolních obcí a zmírnit dopady na místní obyvatele. „Jsme připraveni podpořit další projekty a opatření týkající se sociální oblasti, občanské vybavenosti a dostupnosti bydlení. Investice budou vycházet z dopadové studie,“ konstatoval ministr.
Studii zpracuje konsorcium firem AQE advisors, 4ct a FARA ON union, informovali v úterý zástupci státní agentury CzechInvest. „Materiál bude hotový nejpozději do konce roku,“ sdělil mluvčí agentury David Hořínek s tím, že předběžné výsledky budou už na podzim.
Zásadní je také zachování letecké záchranné služby, která dosud sídlí v prostoru záložního armádního letiště v Líních u Plzně. Původně totiž vláda řekla, že v areálu záchranka zůstane. Nakonec pro ni hledá náhradní prostor. Podle Síkely zatím konkrétní místo stále nemají.
Čtyři obce kývly na dohodu o zmenšení průmyslové zóny v Líních. Nová Ves nesmí, je vázaná referendem
Dohodu dosud stát uzavřel s většinou dotčených obcí. „Není to rozhodně žádný souhlas s tím, že chceme gigafactory. Jde pouze o velkorysý vládní slib, že podnikatelský park se zásadně zmenší, i kdyby továrna nakonec v Líních nevyrostla. O to dlouhodobě usilujeme,“ připomněl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).
V pozadí zatím zůstává Nová Ves, která na letišti vlastní klíčové pozemky. Je totiž vázaná referendem. To ji zavazuje, aby se případně proti obří továrně bránila.
Zastupitelstvo Plzeňského kraje bod o zmenšení zóny v pondělí stáhlo z programu. Bude o něm znovu jednat až v září. Především opoziční ODS návrh kritizovala. Stěžovala si na nedostatek informací i nejistotu ohledně umístění letecké záchranky. Paradoxní je, že právě vláda v čele s premiérem Petrem Fialou (ODS) projekt za 120 miliard korun protežuje.
Podnikatelský park, jehož srdcem se má stát právě gigafactory, zaměstná na 5000 lidí. Volkswagen se rozhoduje mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem. Proti záměru se dlouhodobě staví například piloti, kteří využívají líňské letiště. I jim vláda slíbila kompenzace v podobě náhradní plochy. Proti projektu vznikla též petice, kterou podepsalo více než 10 tisíc lidí.