Hlavní obsah

Vláda odložila jednání o české podobě Green Dealu

O tom, jak bude Česko plnit Green Deal, není ani po středečním jednání vlády jasno. Kabinet kvůli výběru dodavatele nových jaderných bloků v Dukovanech debatu o trojici strategických dokumentů odložil. Vrátit se k ní chce v následujících týdnech. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) jednotlivé návrhy ještě znovu přezkoumá.

Foto: Petr Horník, Právo

Benzín by na čerpacích stanicích mohl prudce zdražit. Od roku 2027 se na něj budou vztahovat emisní povolenky.

Článek

„Podíváme se na vládě na všechny dokumenty, jestli nám něco neuteklo. A případně to opravíme. Pro vládu je nepřijatelné dávat si větší závazky, než jaké si dala Evropská unie, a abychom zdražovali věci, které lidem a firmám zdražovat nechceme,“ konstatoval Fiala.

Vláda má projednávat hned tři zásadní dokumenty. Státní energetická koncepce, Politika ochrany klimatu a Národní klimaticko-energetický plán sice nepředstavují zákony, podle nichž by se nutně museli všichni řídit. Kabinet v nich ale nastiňuje, co vše bude chtít v budoucnu prosadit, aby splnil závazky, na nichž se již dříve dohodly státy EU.

Evropským cílem je snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. Aktuálně zvažovaná česká cesta je ale ještě ambicióznější.

Vláda rozjíždí Green Deal. Zdraží benzín i vytápění uhlím

Ekonomika

Zmíněným 55 procentům by odpovídalo snížení emisí skleníkových plynů na 87 milionů tun za rok. Splnění navržených dokumentů by podle modelu centra socioekonomického výzkumu dopadů environmentálních politik (SEEPIA) znamenalo, že v roce 2030 bude Česko vypouštět do ovzduší jen 60 milionů tun ročně.

Plány kritizují nejen opoziční politici, ale i oborové svazy. Například Hospodářská komora uvedla, že v materiálu chybí vyhodnocení jeho dopadů do koncových cen energií, včetně mezinárodního srovnání. „Nesmí se stát, aby byl průmysl kvůli nedostatku zdrojů omezován. Mějme na paměti, že jsme nejprůmyslovější zemí Evropy,“ uvedl viceprezident komory Radek Jakubský.

Povolenky zrušit nebo odložit

Navrhované kroky by výrazně zasáhly peněženky obyvatel a rozpočty podniků. Asi největší obavy budí rozšíření systému emisních povolenek. Ty by se od roku 2027 měly vztahovat i na provoz budov nebo pohonné hmoty.

Například vytápění uhlím by v takovém případě zdražilo asi o třetinu. Benzín by měl podle odhadů ekonomů stát v závislosti na ceně povolenky o tři až deset korun za litr více než nyní. Analytik společnosti ENA Jiří Gavor soudí, že kvůli rostoucí ceně povolenek se postupně bude cena benzínu blížit padesáti korunám za litr.

Ministři se po zveřejnění plánů snažili obavy ze zdražování vyvracet. „Do českého zákona se nebude dávat rozšíření zpoplatnění emisních povolenek na uhlí, plyn a fosilní paliva,“ prohlásil například ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Povolenky jsou ale odsouhlasené na evropské úrovni. Vláda by tak musela změnu vyjednat tam. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) chtějí čeští politici se svými evropskými partnery o možných úpravách debatovat. Cílem je povolenky zrušit nebo odsunout na pozdější dobu.

„Nemůžeme našim podnikatelům vytvářet horší podmínky. Pak budeme mít méně úspěšné firmy, vybereme méně daní a budeme mít méně zaměstnaných lidí, protože nás převálcují ostatní části světa,“ konstatoval Stanjura.

Stát dá další dvě miliardy na výměnu uhelných kotlů, dotace ale sníží

Ekonomika

Výběr článků

Načítám