Článek
Na otázku Práva, zda může oficiálně potvrdit vítěze tendru, odpověděla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková: "Nemohu to potvrdit, ani vyvrátit. Oficiálně to bude zveřejněno až za několik dnů na serveru veřejných zakázek www.centralniadresa.cz."
Vyloučenými účastníky soutěže jsou konsorcium vedené italskou Autostrade, které nabídlo cenu 17,5 miliardy korun, švýcarské sdružení Ascom/Fela s nejnižší nabídkou 15 miliard. a konsorcium firem A-Way a AŽD Praha, jehož nabízená cena byla nejvyšší - 33 miliard korun.
Společně s rakouskou firmou Kapsch jsou v konsorciu společnosti PVT, která se bude podílet na výběru poplatků, a ČSOB, která bude zúčtovávat platby kartami a vybírat poplatky společně s PVT. Podle nabídky mají veškeré stavby zabezpečit Stavby silnic a železnic.
Chyběl certifikát
Podle místopředsedy vlády Martina Jahna vzala ve středu vláda na vědomí zprávu meziresortní výběrové komise, která vyloučení tří ze čtyř účastníků tendru navrhla, stejně jako vítězství Kapsche.
Důvody, proč k vyloučení došlo, jsou zřejmě formálního rázu. Například Autostrade novinářům už v úterý potvrdila, že komisi nedodala požadovaný certifikát bezpečnosti a kvality. "Doba na přípravu nabídky však byla velmi krátká, pouhé dva měsíce. A vydání certifikátu pro tak velkou firmu, jako naše, trvá i rok," sdělil ředitel Autostrade Giovanni Castelucci. Na otázku, zda se bude Autostrade bránit, Castelucci odpověděl: "Nechceme na českou vládu při jejím rozhodování o dodavateli mýtného tlačit. To jsme nedělali ani při našem působení v Itálii, Rakousku a USA."
Soutěž šetří antimonopolní úřad
Tendrem na vybudování a provozování systému mýtného se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podnět k prošetření soutěže podalo sdružení Mytia, které se tendru účastnilo s nejnižší cenou 15 miliard korun.
Sdružení prohlašuje, že výběrové řízení nebylo transparentní. Komise měla například účastníkům sdělit své rozhodnutí. To ale neudělala. Účastníci tak neví, proč právě oni nebyli vybráni. Další skutečností je, že cena měla hrát při výběru vítěze 60procentní roli, avšak komise vyřadila některé nižší nabídky pro formální nedostatky. [celá zpráva]
Na dálnicích mýtné asi 4 Kč za kilometr
V Česku budou kamióny mýtné v první etapě platit na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Ve druhé etapě - zřejmě od roku 2008 - k tomu přibude ještě 1100 kilometrů silnic první třídy. Pak by se už tedy mýtné vybíralo na celkem 2100 km. Vláda také včera schválila metodiku, podle níž budou vypočteny sazby mýtného.
Kapsch AG
Přední poskytovatel dopravních telematických systémů a součástí. Více než 100 instalací ve 30 zemích světa jej řadí mezi špičku dodavatelů elektronických mýtných systémů.
Dceřinná společnost Kapsch Telecom spol. s r.o. působí na českém trhu od roku 1991 a to jak v oblasti privátních hlasových a datových sítí a integrovaných řešení hlas/data, tak i při realizaci projektů národních a mezinárodních telekomunikačních operátorů.
Ministerstvo dopravy nyní vypracuje návrh definitivních sazeb, který by mělo do konce prvního čtvrtletí 2006 předložit opět vládě k definitivnímu schválení. Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Kubínka by sazby mohly být na dálnicích kolem čtyř korun za kilometr, a na silnicích první třídy necelé dvě koruny. Ministerstvo očekává, že už za první rok mýtné státu vynése až devět miliard korun.