Článek
Renault, který vidí cestu v navyšování prodejů elektroaut a hybridů a téměř své vozy neprodává ve Spojených státech, je nyní chráněn od 25procentního cla, které Trump uvalil na všechna vozidla dovážená do USA.
„Za poslední čtyři roky jsem měl jako generální ředitel Renaultu tolik trápení, alespoň v tomto případě nemusím být první, kdo se bude bát,“ prohlásil šéf francouzské automobilky Luca de Meo.
„V bouři si vedeme docela dobře, ale uvidíme, jak bude loď vypadat poté. Bouře je tvrdá,“ řekl pak Financial Times jeden z dalších zasvěcených zaměstnanců automobilky.
Analytici ovšem varují, že větší zpomalení trhu způsobené celním chaosem by mohlo plány na rozšíření podílu Renaultu na elektrických vozidlech a také hybridech poškodit.
Třeba Stephen Reitman, analytik společnosti Bernstein, řekl, že Renault patří mezi ty, které jsou nejlépe izolovány od nejistoty ohledně tarifů, i když by tomu tak nebylo v případě „všeobecného zhroucení trhu“.
Renault pod vedením de Mea posílil svou nákladovou strukturu a vylepšil některé modely, poznamenal britský deník.
Dodal, že ve srovnání s některými jinými automobilkami si udržel svoji výrobní kapacitu a rozsah působnosti na nižších úrovních a vyrábí méně aut s vyššími maržemi. To se potvrdilo v době, kdy jeho větší evropští rivalové Stellantis a Volkswagen byli zasaženi tlaky v Číně a USA.
Navzdory téměř nulovému prodeji v USA však ani Renault nebyl imunní vůči obavám z globálního zpomalení a dopadu cel na poptávku po autech, přičemž cena jeho akcií za posledních pět dní klesla o 9 procent, dodal list.
Po dokončení restrukturalizace chce de Meo zvýšit podíl elektromobilů na prodejích Renaultu z přibližně 12 na 20 procent a zároveň zacelit mezeru za Toyotou na evropském trhu s hybridy. Japonská automobilka má v regionu 48procentní podíl na trhu ve srovnání s 20procentním podílem Renaultu.
„Mojí ambicí je zajistit, aby Renault mohl hrát finále Ligy mistrů, protože si myslím, že máme kapacitu a máme zdroje,“ řekl de Meo s odkazem na evropskou elitní fotbalovou klubovou soutěž.
V roce 2023 Renault také přepracoval čtvrtstoletí trvající alianci s Nissanem a podle Financial Times je na cestě ke snížení svého podílu ve svém problémovém japonském partnerovi, z někdejších až 43 procent na 10 procent. V současné době drží 36 procent, včetně nyní 18,7procentního podílu ve francouzském fondu, kterého se chce Renault výhledově zbavit.
Stellantis přerušil výrobu v Mexiku a Kanadě
Větší výrobci aut se nyní topí v problémech. Automobilka Stellantis, která zastřešuje značky jako Chrysler, Fiat a Peugeot, uvedla, že celosvětové dodávky vozidel prodejcům, distributorům nebo přímo maloobchodním zákazníkům klesly v letošním prvním čtvrtletí o devět procent na zhruba 1,2 milionu kusů, napsal americký list The Wall Street Journal.
Jen v Severní Americe se dodávky vozidel v prvním kvartálu snížily o pětinu. Bylo dodáno asi o 82 tisíc vozů méně než ve stejném čtvrtletí předchozího roku, částečně v důsledku odstávek v továrnách značek Jeep a Ram.
Pětadvacetiprocentní cla amerického prezidenta Donalda Trumpa na dovoz automobilů do USA začala platit na začátku dubna a automobilky se snaží vyhodnotit dopad na jejich podnikání. Minulý týden Stellantis uvedla, že poté, co cla vstoupí v platnost, pozastaví výrobu ve svých montážních továrnách v Mexiku a Kanadě.