Hlavní obsah

Víno v plechovce se líbí mladým, konzervativci ho ale odmítají

6:56
6:56

Poslechněte si tento článek

Plechovky s vínem jsou novým trendem, po kterém sahá stále více vinařů, kteří se snaží víno přiblížit mladším konzumentům. Výhodou je malé množství a snadná manipulace i ekologická recyklace plechovky. Pro někoho je víno v plechu svěží vítr, pro konzervativní vinaře degradace nápoje.

Foto: Vinařství Válka

Plechovky s vínem jsou novým trendem, po kterém sahá stále více vinařů.

Článek

„Pojďme spolu zbořit další vinné stereotypy,“ píše například na svém facebookovém profilu vinař Vojtěch Válka z Nosislavi na Brněnsku a na fotografii drží v ruce plechovku s vínem. „Ten obal je pohodlný, skladný, recyklovatelný, daleko lehčí než sklo. Má to spoustu výhod a není důvod držet se zažitého, že kvalitní víno je jenom v lahvi s korkem,“ říká Válka, držitel ocenění Vinařství roku 2023 v kategorii malé vinařství.

Do plechovek naplnil 3 naturální vína. „Stejné kvality jako v našich lahvích. Liší se pouze obalem,“ dodal.

Někteří vinaři si víno v plechovce nedokážou představit. „Tiché víno do plechovky nepatří, v tom máme jasno,“ říká kategoricky Štěpán Šmídek, sklepmistr a someliér ve Vinařství Spielberg z Archlebova.

KVÍZ: Nalejme si čistého vína. Kolik toho o něm víte?

Bydlení

V plechovce by snesl možná frizzante nebo nějakou šumivou alternativu. „To je momentálně dobrý trend, je to lehké, dá se to vzít někam sebou, ale tiché víno potřebuje sklo, to je prostě zásada,“ dodal.

Víno v plechu je ale podle odborníků možností, jak zbavit tento nápoj snobismu a elitářství. Dvě a půl deci vína v plechovce je také pro někoho ideální množství, příjemnou alternativou balení pro singles nebo pro ty, pro které je otevřít si láhev vína množstevní luxus.

„Víno v plechu je logická marketingová cesta, která se může zdát zvláštní jenom proto, že vinařský svět standardně marketingově moc nepřemýšlí,“ říká například Martina Fojtů, PR a contentová manažerka v brněnské strategicko-kreativní agentuře AETNA a členka hodnotící komise Vinařství roku.

Plechovky jsou cesta, jakou vinaři vycházejí vstříc mladé generaci. Studie, které se zabývají pitím alkoholu, totiž ukazují, že spotřeba alkoholu klesá u mladých rychleji než u starších. „Menší ‚jednoporcové‘ balení je zkrátka příjemnější než nutnost zkonzumovat celou lahev, hliník je lehčí než sklo a s plechovkou se lépe manipuluje, lépe si ji vezmete kamkoliv s sebou nebo na cesty,“ dodává Fojtů.

Plechovka na taneční párty

Třeba Vinařství Plenér z Pavlova na Břeclavsku nabízí svoji novou plechovkovou edici jako ideální nápoj na taneční párty. „Edici jsme nazvali Dance edition. Prostě když tančíte, můžete pít víno a není třeba se ohlížet, abyste ho nerozlili kolem sebe,“ směje se vinohradník Marek Doušek.

V plenérských plechovkách najdou konzumenti cuvée bílých a červených hroznů, odrůdy Müller Thurgau a Frankovka, takzvaný ryšák.

První naturální víno naplnili v Plenéru už v roce 2022. Počet plechovek byl limitovaný. „Vytvořili jsme je totiž speciálně na přání Adély Komrzý na premiéru jejího filmu Zkouška umění. Ti, kteří na premiéru přišli, seděli v kinosále a pili z plechovky nefiltrované víno z pálavských vinohradů a ze sálu se ozýval zvuk otevírajících se plechovek.“

Foto: Vinařství Plenér

Vinařství Plenér nabízí svoji novou edici jako ideální nápoj na taneční párty.

Palec nahoru dávají plechovkám v tradičních vinařstvích. Zámecké vinařství Bzenec a Vinařství Mikrosvín Mikulov se na plechovky chystají. „Intenzivně se bavíme o tom, jaká vína do plechovek dáme, ale určitě i my je chceme našim zákazníkům nabídnout,“ říká marketér vinařství Rastislav Janovíček. „Ještě před pár lety jsme si nedokázali představit pít víno z plechovky. Doba jde dopředu, pokud chceme vínem oslovit i novou generaci, je to cesta,“ dodal.

Kvalita i v plechu

Dvě a půl deci vína v plechovce stojí kolem stokoruny. Před vinaři je proto poměrně složitý úkol, jak přesvědčit zákazníky, aby si plechovku, která je dvakrát dražší než ty, které běžně vidí v supermarketech, koupili.

„Víno v plechovce je nápoj, který vypadá a je balen jako komodita, což mu přidává na masovosti a dostupnosti, ale na druhé straně jde stále o víno vyrobené z hroznů, kde se odráží ročník, odrůda a styl vinařství,“ říká Jan Čulík, propagátor lokálních potravin a organizátor největšího tuzemského festivalu organických, biodynamických a autentických vín Bottled Alive v Táboře.

Z hlediska marketingu nejde tedy podle něj jen o to, prodat cool vypadající obal. Ale hlavně přesvědčit zákazníka, že uvnitř najde oduševnělý nápoj.

Řezbář s výučním listem automechanika zasadil svatou rodinu do vinařské obce

Vánoce

„Plechovky jsou prostě jiný filozofický pohled na věc,“ říká národní someliérka Klára Kollárová. „Ready-to-go strategie je celosvětově populární a čím dál tím víc vyhledávaná. Doba mezi nákupem vína a jeho konzumací se rapidně zkracuje,“ dokládá Kollárová.

„Navíc i víno v plechovce může být velmi kvalitní. To jen u nás se jako prototyp tohoto produktu bere to nejlevnější z diskontních řetězců. A to je největší škoda pro plechovky. Naštěstí jsou tu již i vinaři, kteří to s vínem myslí dobře a vytvářejí zajímavé nové produkty,“ dodala.

Ovocnost a svěžest v plechovce

Třeba Frankovka v plechovkovém cuvée Vinařství Plenér fermentovala uvnitř bobulí, tedy metodou, kterou se vytváří mladá vína z Francie typu Beaujolais. „Jde o to, aby se během fermentace vytvořily ovocné tóny. A právě tato ovocnost a svěžest se do plechovky náramně hodí,“ říká vinohradník Marek Doušek z vinařství.

Markeťačka Martina Fojtů je přesvědčená o tom, že plechovky mohou vinaři využít i jako skvělý marketingový nástroj. „Plechovka umožňuje atraktivní design, kterého se vinaři na klasických lahvích mnohdy bojí. Balení také otvírá větší prostor pro branding a vizuální kreativu, což se hlavně u mladší cílové skupiny také hodí.“

Ještě jednu výhodu mají podle národní someliérky Kláry Kollárové plechovky s vínem. „Jsou skvělým produktem do restaurací, které nemají someliéry. Plechovka se hodí do všech míst, kde není možnost servírovat víno do skla,“ doplnila. „Rozhodně to ale není moje ideální sklenička vína, ale je to cesta k novému zákazníkovi, který by si jinak dal jiný z milionu nápojů, které jsou na trhu.“

Slámové víno z Novosedel si dopřávají gurmáni v Japonsku, Kanadě či USA

Jihomoravský kraj
Související témata:

Výběr článků

Načítám