Článek
Název vybrala rada Vinařského fondu. V první polovině října se objevila v médiích informace o tom, že z návrhů reklamních specialistů si Vinařský fond vybral provedení názvu, které má pomoci prodeji sektů a perlivých vín. Nová značka má zastřešit tento segment vín, aby pod jednotným označením lépe čelil tlaku dovozové produkce – zejména konkurenční Prosecco zabírá velkou část prodeje u nás.
„Bublina“ má poskytnout podporu pro domácí vína s bublinkami pocházejícími z přírodního kvašení (sekty), ale i uměle přidanými sycením plynem (perlivá vína). Problém je, že ve chvíli, kdy se 9. října objevila informace o záměru a jeho názvu, neměl Vinařský fond označení „Bublina“ zaregistrované. Žádost o registraci podal až 26. října, kdy už na Úřadu průmyslového vlastnictví tři dny ležela jiná žádost.
„Bublina“ prý není jediná
Podle ředitele Vinařského fondu Zbyňka Vičara je „Bublina“ pouze jednou z variant názvu. V zásobě mají i jiné, včetně grafického zpracování. „U varianty „Bublina“ jsme čekali na dopracování grafiky, protože podle právníků by při podání jen slovní známky na devadesát procent hrozilo zamítnutí kvůli přílišné obecnosti,“ řekl.
Vína se letos na Moravě vyrobí až o pětinu méně
„Projekt není o názvu, ale o obsahu – zaštítit moravské šumivé a perlivé víno jednou komerční značkou. A je úplně jedno, jestli to bude „Bublina“ nebo třeba „pampeliška“ (když to přeženu). Projekt se realizovat bude určitě. Buď se budeme vysilovat právními bitvami, nebo přijdeme s jiným názvem – nápadů na název značky máme spoustu,“ napsal na sociální sítě hejtman Jan Grolich. Právu vzkázal, že zastává názor ředitele fondu.
Jan Horešovský, který ve firmě Vinograf provozuje e-shop s vínem a vinné bary, požádal o registraci „Bubliny“ 23. října. „Byl to přirozený vývoj, kterým jsem dospěl k této myšlence,“ říká s tím, že o záměru Vinařského fondu nevěděl. Značku chce použít pro bar specializovaný na prodej šumivých vín. S představiteli fondu je ochoten jednat. Zda je v plánu jednání o přenechání značky, ale Vičar nepotvrdil. „O dalším postupu rozhodne Rada Vinařského fondu,“ řekl. „Nikdo mě dosud neoslovil,“ potvrdil Horešovský.
Utratili čtvrt milionu
„Příprava variant grafiky značky stála čtvrt milionu a dále s nimi pracujeme. Marketingovou komunikaci plánujeme poté, co budeme mít známku patřičně právně ošetřenou a seznámíme s ní vinaře, aby už od počátku propagace byla vína splňující kritéria nové značky v dostatečném množství na trhu. Zatím jsme do marketingu neinvestovali nic,“ řekl Vičar. Proč se informace objevila v médiích před registrací názvu, nekomentoval.
Vinařský fond inkasuje od výrobců vína padesát haléřů z každého litru vína a 350 korun za hektar vinice. Ročně hospodaří zhruba s osmdesáti miliony korun. Početná skupina vinařů dlouhodobě kritizuje nejen hospodaření fondu, ale i jeho samotnou existenci.