Článek
Čisté investice do reklamy v médiích dosáhly 87,2 miliardy korun, do nemediální marketingové komunikace směřovalo 58,1 miliardy.
„Rok 2023 už se nesl v mnohem optimističtějším duchu než rok 2022. Procentní růst investic se zrychlil a dosáhl podobných hodnot jako v předcovidových letech,“ uvedla Lucie Vlčková z agentury Nielsen / ResSOLUTION Group.
Zatímco v minulosti byl podle předsedy sekce aktivačních agentur AKA Davida Čermáka pomalejší růst především u takzvaných nemediálních kanálů, v roce 2023 začaly růst stejně intenzivně jako mediální kanály.
„Z výsledků výzkumu je patrný nárůst příprav a produkce nových kampaní směřujících do období očekávaného růstu spotřebitelské poptávky. Očekávaný růst objemu investic v nemediálních kanálech, tedy aktivačních kanálech, přesáhne sedm miliard Kč,“ řekl Čermák. Nejvyšší dynamiku růstu je podle něj možné očekávat v aktivitách nákupního marketingu, telemarketingu a věrnostních programech podporujících spotřebitelskou loajalitu.
Několik let se mezi deseti největšími zadavateli reklamy drží potravinové řetězce, které mezi sebou soutěží a zvyšují své investice do reklamy. Největším zadavatelem v roce 2023 byl řetězec Lidl s výdaji 1,97 miliardy Kč, následoval Kaufland s 1,9 miliardy a Albert s 1,6 miliardy Kč.
Vedle potravinových řetězců, finančních institucí, farmaceutických firem a elektroniky, které pravidelně obsazují přední místa v žebříčcích největších zadavatelů, se letos mezi top pět kategorií dostaly také rekreační služby.