Článek
Úřad FAA nařídil brzy ráno odložit plánované odlety nejméně do 09:00 východoamerického času (15:00 SEČ). Kvůli velkému přetížení však později povolil odlety z letišť v Newarku a v Atlantě. Zpoždění už se dotklo nejméně 3700 letů a více než 640 jich bylo už dopoledne zrušeno. Očekává se přitom, že zpoždění i rušení letů bude pokračovat.
Podle sdělení Bílého domu nejsou žádné náznaky, že šlo o kybernetický útok, informují tiskové agentury. Prezident Joe Biden nařídil ministerstvu dopravy, aby příčinu problémů vyšetřilo.
Potíže se přelily i do Evropy
Kvůli výpadku softwaru FAA začaly hlásit problémy také evropské aerolinky. „Byli jsme informováni o technických problémech,“ řekla mluvčí společnosti ADP, která provozuje pařížská letiště Charlese de Gaulla a Orly. Mluvčí Air France uvedl, že zatím nebylo nutné žádný let zrušit, ale že letecká společnost situaci sleduje a průběžně vyhodnocuje.
Potíže v USA měly kaskádovitý dopad, na zpoždění upozornil také například provozovatel letišť v Madridu a v Barceloně. V Praze ale kvůli tomu žádná zpoždění nejsou, řekla mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková.
Vojenské lety výpadek neovlivnil. Mluvčí letectva Ann Stefaneková uvedla, že armáda má vlastní systém, který funguje nezávisle na systémech FAA.
Úřad FAA uvedl, že jeho systém NOTAM (Notice to Air Missions) po výpadku nefungoval správně, nezpracovával aktualizovaná data. NOTAM obsahuje informace nezbytné pro personál zabývající se letovým provozem.
Jde o informace, které nejsou známy dostatečně dopředu, aby se mohly zveřejnit jinými kanály. V případě mezinárodních letů mohou být až na 200 stranách a mohou zahrnovat položky, jako jsou uzavírky ranvejí, všeobecná varování před nebezpečím ptáků nebo stavebními překážkami v nízkých nadmořských výškách.
Podle údajů společnosti Cirium mělo ve středu být z letišť v USA vypraveno více než 21 000 letů, převážně vnitrostátních. Do USA také mělo zamířit zhruba 1840 letů ze zahraničí.