Článek
Přístroje i budky dodavatelská firma postupně demontuje a zajistí jejich ekologickou likvidaci.
Nejvíce telefonních automatů provozovala O2 na přelomu století, kdy fungovalo přes 30 tisíc budek. Z těch zbývajících podle společnosti dnes už téměř nikdo nevolá.
„Většina lidí používá mobilní telefon nebo pevnou linku a telefonní budky tak postupně ztrácí svůj smysl,” uvedla Jungmannová s tím, že z některých automatů volají lidé méně než jednou za měsíc.
Na malých vesnicích povinně
V některých místech nicméně operátorovi provoz budek v rámci takzvané univerzální služby ukládá Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který každý rok stanovuje parametry pro velikost obce, v níž musí být alespoň jedna budka.
Dalším důvodem pro povinné umístění budky je slabý mobilní signál. Ztrátu z provozování těchto nerentabilních budek následně operátorovi hradí stát. Dotace se pohybuje kolem 9000 korun na jeden automat za rok.
Potíže s vandaly
Vedle snižujícího se počtu hovorů jsou dalším důvodem k rušení vysoké nároky na údržbu a boj s vandalismem. Kvůli vandalům výnosy z volání často ani nepokrývají náklady na údržbu a provoz.
O2 spolupracuje také s projektem Knihobudky, kdy se z nevyužívaných budek stávají malé veřejné knihovny.