Hlavní obsah

Velkovýroba zázračné české baterie vázne, firma je ve velké ztrátě

Už před mnoha lety ohlašoval vynálezce Jan Procházka revoluční baterii pro bateriová úložiště i elektromobily. Článek HE3DA měl nabídnout kapacity až sto kilowatthodin, což by pohodlně stačilo k nabití elektroauta. Sliboval unikátní technologii na bázi nanomateriálů, jež zaručí dlouhou životnost a téměř stoprocentní recyklovatelnost. Jenže velkovýroba v Horní Suché na Karvinsku se doteď nekoná a firma Magna Energy Storage jen za loňský rok přiznává stamilionovou ztrátu.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Magna Energy Storage otevřela továrnu na akumulátory v průmyslové zóně po bývalém černouhelném Dole František v Horní Suché u Havířova v září 2020.

Článek

Společnost, které firma HE3DA poskytla práva na využití svých patentů, na stavbu závodu od investorů vybrala přes 1,5 miliardy korun. Na svých webových stránkách uvádí, že se jedná o ryze českou akciovou společnost bez účasti zahraničního kapitálu.

Továrna měla podle vyjádření investora do HE3DA a akcionáře Magna Energy Storage Radomíra Pruse pro Novinky a další média už před lety vyrábět baterie o celkové kapacitě přes jednu gigawatthodinu. A expandovat chtěla i v dalších letech, Prus operoval s budoucím rozšířením až na patnáctinásobek této kapacity ročně.

Firma uvádí, že vyvinula technologii a proces výroby baterií s 3D prostorovými elektrodami na bázi lithiových nanomateriálů. Tím by články v bateriích mohly být mnohem větší a stačilo by jich méně. Chce dosáhnout toho, aby na baterii o kapacitě 100kWh stačil článek jeden. V bateriích běžných elektromobilů o kapacitě desítek kWh jsou nyní potřeba tisíce článků.

Oproti současným bateriím mají prý nabídnout i násobně vyšší počet nabíjecích cyklů a o dost nižší výrobní náklady. Baterie podle firmy rovněž nehoří a neexplodují. Tyto typy baterie nyní už prý vyrábí, přesto vykazuje ztrátu.

Ve sbírce listin se objevila účetní závěrka Magna Energy Storage za loňský rok. Není sice schválená a ani ověřená auditorem, ale i tak ukazuje na nelichotivé hospodaření firmy.

Továrna na unikátní baterie české konstrukce u Havířova spustila výrobu

Ekonomika

Ta měla mít loni tržby osm milionů korun a hospodařit se ztrátou zhruba 120 milionů. Upozornil na to Ekonomický deník. Z čísel vyplývá, že roční výroba ani zdaleka nedosahuje plánů pro uplynulé roky. 

Podnik i přes malý objem tržeb nicméně zůstává optimistický. Podle předsedy představenstva Magna Energy Storage Václava Binara firma loni vyrobila baterie v řádu megawatthodin, a to primárně pro pilotní komerční instalace, testování, vývoj koncových kontejnerů a testování se zákazníky. „V letošním roce plánujeme výrobu v řádu desítek megawatthodin,“ řekl Novinkám.

„Cílový stav jedné gigawatthodiny v Horní Suché platí stále a je to bráno jako konec první etapy s investicí dvě stě milionů euro (5 miliard korun) podle původního rozpočtu. Tuto sumu se zatím nepovedlo zajistit, a tudíž tato kapacita nemůže být nyní postavena,“ dodal Binar.

Slibují příchod investora

Podle Milana Rýdla, jednatele společnosti Battery Unite, která je v projektu továrny největším investorem, byla výroba v Horní Suché lehce utlumena, protože se staví další linka na nový, lepší typ akumulátoru.

„Co se týče výroby, rozpočet na továrnu byl původně 5,4 miliardy korun. Na celý projekt se ale sehnalo 1,6 miliardy. Za to se postavila továrna a dále vyvíjela technologie,“ vylíčil Novinkám Rýdl.

V projektu tak podle něj od začátku chybí téměř čtyři miliardy korun. „Mezitím došlo k růstu cen, energií, mezd a vyvíjela se technologie. Předjednané peníze se kvůli covidu nedostavily,“ podotkl.

Kdo, kolik a kdy, se neví

Firma tak udržuje provoz, prodává baterie, ale výkon je adekvátní tomu, co byli schopni zafinancovat. „Dnes to otáčíme a jsme v situaci, kdy je na dosah ruky kapitál příchodem nového investora,“ dodal Rýdl. Jeho jméno nesdělil.

Binar doplnil, že kolik baterií, kdy a pro jaké využití bude firma vyrábět, je součástí diskusí se strategickými investory a finální varianta je spjata s jejich výběrem.

„Součástí vyjednávání je i téma, kde vyrábět v gigawatthodinovém měřítku. Otevřeně přiznám, že v rámci diskusí se strategickými investory není jednoduché nalézt argumenty, proč budovat velké výrobní kapacity v Česku. Nicméně chci ujistit, že naší snahou je v co největší míře naplnit záměr právě zde. Na druhou stranu budeme nuceni přijímat racionální rozhodnutí v souladu s našimi partnery,“ dodal.

Pomohou sodíkové baterie elektromobilům? Zásadní výhodou je cena

AutoMoto
Související témata:
HE3DA

Související články

Výběr článků

Načítám