Článek
Loňský rekordní objem hotelových transakcí by měl být navíc letos ještě překonán a mohl by dosáhnout dvojnásobné hodnoty, tedy jedné miliardy eur, odhadla firma na základě informací o připravovaných či již probíhajících obchodech.
V minulém roce změnily majitele například hotely Intercontinental, Panorama nebo Don Giovani. Prodejní částky firmy většinou nezveřejňují, jen u hotelu Intercontinental mělo jít podle informací HN skoro o šest miliard korun, šlo s náskokem o největší investici.
Důvody nárůstu jsou na straně nabídky i poptávky. Obecně se zvyšuje zájem investorů o hotely coby investiční nemovitosti, protože cestování a cestovní ruch je dlouhodobě rostoucí sektor. A to i navzdory tomu, že část turistů hotelům ubírají služby typu Airbnb.
Pražský hotel Intercontinental kupuje miliardář Šlemr
Navíc hotelový segment představuje atraktivní alternativu vůči tradičním komerčním investicím, jako jsou například kancelářské budovy a nákupní centra, uvedla C Mezi kupujícími jsou investoři z tuzemska, Evropy i Asie i velké zahraniční investiční fondy.
Analýza: Airbnb v Česku je byznys, na který doplácíme všichni
Aktivitě nahrává také to, že kapitálu je dnes na trhu hodně, investoři tedy hledají, kam ho vložit, a jiných atraktivních možností není mnoho.
Vybrané pražské hotelové transakce roku 2019 | |
---|---|
Název | Počet pokojů |
Panorama Hotel Prague | 440 |
Don Giovanni Hotel Prague | 412 |
InterContinental Prague | 372 |
ibis Praha Old Town | 288 |
K+K Hotel Central, K+K Hotel Fenix | 255 |
Penta Hotel Prague | 227 |
Zdroj: Cushman & Wakefield |
Na druhou stranu momentálně pražský trh jako i další trhy ve střední a východní Evropě konečně disponují hotelovými nemovitostmi na prodej.
„Dosavadní vlastníci vnímají, že přichází pravý čas hotel prodat, protože hodnota jejich nemovitostí za poslední roky výrazně vzrostla a nyní se tento růst zpomaluje – mluví se o potenciální recesi a dalších možných rizicích, ziskovost začínají brzdit vzrůstající náklady na provoz, např. na personál. Poptávka se tedy setkává s nabídkou, a tak transakční aktivita roste,” uvádí analýza.
Hotel Don Giovanni mění vlastníka
Obchodům svědčí i fakt, že nových hotelů v Praze moc nevzniká. V horizontu příštích tří let má přibýt jen asi tisícovka pokojů, a to hlavně díky těmto projektům: znovuotevřeni hotelu Evropa na Václavském náměstí pod značkou W Hotels, přestavba Cukrovarnického paláce na Senovážném náměstí na hotel Andaz nebo novostavba Hard Rock Hotel na Letné.
Noví majitelé chystají renovace
Vzhledem k velikosti zdejšího trhu nepředstavuje tisícovka pokojů nijak výrazný nárůst, stávajícím hotelům tak příliš nevzroste konkurence, která by mohla snížit jejich výkonnost. Oproti jiným městům v Evropě, kde se hotelů staví mnohem více, je to unikát – a další důvod pro rostoucí zájem investorů o Prahu.
Cushman & Wakefield |
Je jednou z největších firem poskytující služby v oboru komerčních nemovitostí na světě, zabývá se i zprostředkováním prodejů hotelů. Byla založena v roce 1917, má 400 kanceláří v 70 zemích a více než 51 tisíc zaměstnanců po celém světě. Sídlí v Chicagu. |
Většina investorů hotely koupila nebo bude kupovat s tím, že mají zájem jejich investiční hodnotu zvýšit, obvykle počítají se značnými investicemi do renovací.
To se týká některých velkých hotelů prodaných loni, například InterContinental Prague čeká výrazná renovace a přejmenování na Golden Prague Hotel pod značkou Fairmont/Accor.) Z těch plánovaných k prodeji v tomto roce je to například pětihvězdičkový hotel Carlo IV v Praze u Senovážného náměstí, který také projde renovací a změnou značky na NH Collection. Potvrdila to kupující strana, francouzská realitní společnost Covivio. Prodejcem byl americký fond Värde Partners.
Letošní objem transakcí by mohl dosáhnout až dvojnásobku loňské hodnoty, tedy jedné miliardy eur. Na trhu se totiž nyní nabízí nebo zvažuje k prodeji již devět hotelů. Prodej Carlo IV má být uzavřen v dubnu. Prodávat by se ale měly i některé větší a dražší hotely.