Hlavní obsah

Velká výdrž baterií v elektromobilech zaskočila norského recyklátora

3:01
3:01

Poslechněte si tento článek

Baterie v elektromobilech vydrží déle, než se původně očekávalo. Zpožďuje se tedy náběh plného provozu v poloautomatizovaných výrobních linkách na jejich vybíjení a demontáž, hlásí norské recyklační zařízení Hydrovolt. Jeho cílem je recyklovat 12 tisíc tun pohonných jednotek, tedy baterií, z přibližně 25 tisíc elektrických vozidel ročně. Podle generálního ředitele společnosti Ole-Christena Engera ale závod letos zpracuje asi jen třetinu z tohoto čísla.

Foto: Profimedia.cz

Generální ředitel společnosti Hydrovolt Ole-Christen Enger

Článek

Norsko patří k hlavním lídrům na trhu s elektromobily. Ty tvořily až 95 procent nových osobních automobilů prodaných minulý měsíc. Více než každé čtvrté osobní vozidlo v severské zemi už je elektromobil. Norsko je tedy ideálním místem pro rozvoj průmyslu, který bude zajišťovat služby v další fázi životního cyklu elektromobilů.

„Všichni víme, že ten trh dorazí, vozidla jsou teď na silnicích, ale životnost baterií je mnohem delší, než se očekávalo. Baterie, které dnes přicházejí na trh, budou následovat dobu životnosti vozu, která je v Norsku obvykle 18 let. Zpozdila se tedy doba, kdy se baterie dostane k recyklaci,“ řekl Enger v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.

Počet sešrotovaných elektromobilů v Norsku mezi lety 2023 a 2024 vzrostl přibližně o 50 procent na 3662, uvádí Norská silniční federace. Elektromobily tvořily loni 4,4 procenta všech osobních aut odeslaných do vrakoviště, dodala federace.

Mercedes testuje prototyp elektromobilu s revoluční baterií

AutoMoto

Jaká je životnost baterie v elektromobilech?

Ačkoliv se to může v závislosti na různých faktorech lišit, tak obecně se uvádí, že minimální životnost baterie je osm let, přičemž vydržet může podle různých zdrojů až 15, nebo dokonce 20 let.

Škoda Auto na svých webových stránkách v sekci e-mobility uvádí, že baterie jsou vyvíjeny tak, aby jejich životnost korespondovala s životností celého vozu.

„Životnost baterie závisí na mnoha faktorech. My garantujeme, že její kapacita neklesne pod 70 procent po dobu minimálně 8 let nebo 160 000 km (podle toho, co nastane dříve). V případě nečekaného selhání není vždy nutné provádět nákladnou výměnu celé baterie. Zpravidla postačí výměna její části, tedy takzvaných modulů,“ píše automobilka.

Baterie, které Hydrovolt zpracovává ve městě Fredrikstad, pocházejí z vrakovišť po celém Norsku. Často se svou podobou a formou liší, může jít o různá pouzdra, válce či obdélníky.

Zbytky z baterií vysávají a posílají do sítě

„V podstatě musíme provést pitvu bateriových článků, abychom získali informace, které jsou důležité pro náš proces, než se začneme zabývat zpracováním materiálu,“ řekl Enger.

Proces recyklace začíná úplným vybitím baterie. Pokud její teplota ve skladu s termokamerami stoupne na úroveň považovanou za nebezpečnou, je okamžitě namočena do vody a vyvezena ven ze závodu. Podle Engera mnoha bateriím zbývá 50 procent nabití, přičemž energii z nich Hydrovolt ukládá do místního systému nebo prodává do sítě.

Hydrovolt založila v červnu 2020 společnost Norsk Hydro jako společný podnik v poměru 50:50 se švédským partnerem Northvolt, výrobcem baterií do elektromobilů. Ještě před nedávným bankrotem Northvoltu ale Norsk Hydro startup plně převzala pod svá křídla, dodal Bloomberg.

Výrobce baterií pro elektromobily Northvolt vyhlásil bankrot

Ekonomika

Výběr článků

Načítám