Článek
Celý kontrakt je rozdělen na tři části. Jeho největší část chtějí regiony uzavřít na období třicet let, tedy do roku 2059, a týká se nákupu velkokapacitních elektrických vlaků na tratě Beroun-Praha-Kolín, Praha-letiště-Kladno, Praha-Milovice-Mladá Boleslav. Tato část vyjde zhruba na 60 miliard korun a soutěž by se měla vypsat už letos v říjnu.
Na dalších tratích mají vysoutěžení dopravci zajišťovat přepravu po období patnácti let. Jedna část soutěže se má vypsat v prvním čtvrtletí roku 2025 a druhá ve třetím čtvrtletí téhož roku. Řeší se jimi trasy například z Prahy do Ústí nad Labem, Benešova a Tábora, z Prahy přes Lysou nad Labem do Kolína nebo do Benešova. Každá z těchto dvou částí má vyjít na necelých dvacet miliard korun.
„Praha a Středočeský kraj si mezi sebe rozdělí náklady zhruba půl napůl,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Praha by měla platit zhruba 51 procent nákladů, kraj zbylých 49 procent.
Vydírání členů výběrové komise k metru D prověřuje policie
Rozdělení na tři části vysvětlil zástupce Integrované dopravy Středočeského kraje Pavel Winter. „Hodnota jediného kontraktu by byla tak obrovská, že by vylučovala mnoho uchazečů, proto se dělí na tři segmenty podle kapacity. Bude to transparentnější než to udělat v jednom velkém balíku,“ uvedl Winter.
Zástupci samosprávy a organizátorů dopravy už začali jednat s výrobci a dopravci. „Snažíme se zajistit maximální transparentnost, proto už nyní celý proces monitoruje organizace Transparency International,“ dodal Hřib. Do předběžných tržních konzultací už se zapojilo šest výrobců vlaků a devět dopravců z Česka, Rakouska, Německa či Slovenska.
K dlouhodobému kontraktu přistupují regiony z několika důvodů. „Jedná se o mimořádně vysokou investici do vozového parku a je potřeba náklady rozložit do více let, aby to nebyla zátěž pro krajský rozpočet,“ vysvětlil středočeský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN). Na kontrakt se budou moci připravit i dopravci, pro které to bude finančně i provozně stabilnější než krátkodobé smlouvy. „Jsme velmi omezeni infrastrukturou a je velká nejistota, kdy budou jednotlivé tratě elektrifikované,“ dodával Borecký.
Největší část soutěže se týká nákupu elektrických vozů s kapacitou 400 cestujících. V první fázi se má nakoupit přes padesát vozidel a počítá s desítkami dalších.
„Do Prahy každý den dojíždí kolem tří set tisíc lidí. Abychom takový nápor zvládli, je naprosto zásadní nabídnout kvalitní alternativu na železnici,“ mínil Hřib.
Zdražení jízdného
Obrovské náklady na zajištění dopravní obslužnosti se budou podle Boreckého promítat do jízdného. „Představa, že vše se bude hradit z krajského rozpočtu, není dlouhodobě udržitelná. Je třeba počítat s tím, že cena jízdného poroste,“ potvrdil Borecký, ale konkrétní zdražení neupřesnil. „Fakticky soutěžíme dopravce, který si pořídí vlaky, kterými pro nás bude jezdit,“ dodal Borecký. Kraj i Praha připravují podmínky soutěže. Vlaky mají mít nízkopodlažní nástup, uspořádání sedaček v jednom prostoru bez kupé, samozřejmostí má být klimatizace, připojení na wi-fi, prostor na kočárky a kola nebo bezbariérové toalety. „Vlaky budou vybaveny i sčítacími rámy, abychom mohli organizovat dopravu na základě relevantních dat,“ doplnil náměstek Hřib.