Článek
Slavnostní inaugurace stavby, které se podle francouzské zkratky přezdívá GBT, se konala už 1. června.
Tunel tehdy otevřel prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann za přítomnosti významných zahraničních hostů. Byli mezi nimi například německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi.
Tunelem by mělo jezdit 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 km/h. Počet nákladních aut má na alpských silnicích klesnout až o polovinu.
Rozhodovali v referendech
Stavba nového dvoutubusového železničního tunelu začala v roce 1999 a její náklady dosáhly asi 12 miliard švýcarských franků (zhruba 302 miliard Kč). O realizaci tohoto ambiciózního projektu rozhodli Švýcaři v několika referendech.

Vlak mířící do tunelu z jihu.
Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují, že počet nákladních aut, která každoročně používají alpské silnice, klesne až o polovinu.