Hlavní obsah

Ve svahu u D8 se objevily trhliny. Další sesuv na dálnici nehrozí, tvrdí ŘSD

Právo, koc, jn
Aktualizováno

Na dlouhodobě nestabilním svahu na Ústecku, jehož část zavalila v červnu 2013 rozestavěný kus dálnice D8 přes České středohoří, se objevily velké trhliny. Vyskytly se však na místě, kde by i v případě sesuvu půdy nedošlo k ohrožení pozemní komunikace.

Foto: Mapy.cz

Místo, kde došlo v roce 2013 k sesuvu.

Článek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nastalou situaci konzultovalo s experty z České geologické společnosti.

„Podle nich trhliny vznikly v důsledku mimořádně teplého průběhu letošního léta. Něco podobného se děje i na dalších místech v Česku a s dálničním provozem to nemá nic společného,“ řekl Právu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Trhliny vznikly na místě vzdáleném zhruba 800 metrů od dálnice a několik kilometrů od svahu, kde došlo před pěti lety k rozsáhlému sesuvu půdy. ŘSD proto nechystá mimořádná opatření.

„Trhliny sledujeme a v nejbližších dnech tam ještě umístíme speciální inklinometr, tedy čidlo, které hlídá pohyby půdy. Řidiči projíždějící po tomto úseku D8 ale opravdu nemusejí mít žádné obavy,“ zdůraznil Rýdl.

Dodatečně ŘSD doplnilo, že na místo vyslalo experty a do jedné z trhlin spustilo kameru. Zjistilo, že se jedná o propadání do starého sklepa. Dálnice se to nijak nedotýká a je v tomto ohledu bezpečná.

ŘSD a majitel lomu se hádají, kdo za to může

Obdobné trhliny jako nyní se objevily ve svahu po vytrvalých a intenzivních deštích v červnu 2013 krátce před sesuvem, který zavalil již vybudovanou vozovku u Litochovic na Litoměřicku v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať. Odborníci se doposud neshodli, proč k němu došlo.

Zatímco podle ŘSD za něj může činnost nedalekého kamenolomu, jeho majitel svádí vinu na projektanty. Dálnici nechali podle něj až příliš „zaříznout“ do svahu. Spor rozhodne soud.

Sesuv, respektive odklízecí a sanační práce, značně zpozdily dostavbu posledního úseku D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi. Ten byl slavnostně zprovozněn v prosinci 2016. Jen několik hodin před vpuštěním prvních aut na vozovku nedoporučili na základě hlášení čidel odborníci otevření celé prackovické estakády kvůli nestabilnímu podloží. Dělníci pak začali svah zabezpečovat.

Vystavěna byla podzemní kamenná zeď, která má za úkol odvádět spodní vodu pod mostní konstrukci. Stavaři zároveň kotvili opěrné zdi a umístili je na 120 pilotů, které navzájem provázali. Na zhruba dvoukilometrovém úseku byl kvůli zpevňovacím pracím sveden provoz do jednoho dálničního pruhu. Omezení skončilo loni v září.

Letos na podzim se dělníci na místo vrátili. Nestabilní podloží pod mostní estakádou zpevňují pryskyřicí. Rychle tuhnoucí hmota má mosty zcela zajistit. Pevnost mostu a svahu hlídá na sto měřicích bodů.

Související články

Na rozestavěnou D8 se sesula půda

U Litochovic nad Labem se v pátek sesula půda. Sesuv částečně zasáhl rozestavěnou dálnici D8, podle vyjádření geologa bezprostředně neohrožuje obec, řekl...

Výběr článků

Načítám