Hlavní obsah

Vánoční prodeje jsou tu. Obchody sázejí na slevy, lidé budou více vybírat

Zatímco se ještě před pár dny procházeli lidé po ulicích v letním oblečení, obchody už začaly nabízet vánoční zboží. Na pultech se objevilo cukroví a řetězce nasadily tematické nabídky spojené s pečením. Obchodníci vyhlížejí, jak moc budou lidé ochotni utrácet po dvou letech zdražování. Na dárky mají Češi většinou promyšlený limit, u tradičních potravin se další zdražení nečeká.

Foto: Petr Horník, Právo

Více než 10 tisíc korun letos za vánoční dárky plánuje utratit desetina Čechů. Většina počítá s útratou do 5000 korun, uvádí průzkum společnosti GLS

Článek

„Ceny už nebudou příliš klesat ani stoupat. Vánoce tak budou pro lidi o něco levnější, nebo stejné jako loni,“ řekl Novinkám agrární analytik Petr Havel k surovinám potřebným k přípravě cukroví nebo jídlu na sváteční stůl.

V poslední době podle něj zlevnily například máslo a cukr, mírně i vajíčka, zdražily naopak brambory a další potraviny.

Pekárny mají stejné množství objednávek jako loni, podobné zůstaly i ceny, uvedl výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů Bohumil Hlavatý.

Třeboňský kapr bude stát na Vánoce stejně jako loni

Vánoce

Obchodní řetězce oslovené Právem na předvánoční trh spoléhají, nečekají ale dramatické nárůsty prodejů ani cen. Lákat chtějí hlavně na slevy.

„Typické vánoční zboží jako dekorace začneme prodávat od příštího týdne. Prodejny zavážíme od poloviny října. Od poloviny listopadu budeme prodávat vánoční stromky, větve, jmelí a stojánky,“ řekla Iva Pavlousková ze společnosti Tesco. Kaufland vánoční produkty uvádí na trh již od začátku tohoto měsíce.

Podobně je na tom Ikea. „Vánoční sortiment prodáváme od 1. října. V nabídce máme dekorace, nádobí, svíčky nebo potřeby pro balení dárků. Od října prodáváme rovněž vánoční potraviny nebo adventní kalendář. Řada výrobků dostala nižší cenovku,“ uvedl mluvčí firmy Petr Šašek.

Další obchodníci spoléhají na slevové akce, například výprodejový den Black Friday na konci listopadu.

Analytik Havel předpokládá, že rozpočet mnoha domácností vyčerpaly dražší energie a další výdaje, budou tedy pravděpodobně nakupovat obezřetněji. Potvrzuje to i říjnový výzkum přepravní společnosti GLS, kterého se zúčastnilo tisíc respondentů.

Většina Čechů, 52 procent, plánuje letos utratit za dárky maximálně 5000 korun, více než 10 tisíc hodlá vydat jen 13 procent dotázaných. Na internetu chce dárky nakoupit 53 procent lidí.

„Lidé budou více vybírat, a hlavně porovnávat ceny,“ uvedl pro Novinky Michal Buzek, šéf analytiků Heureka Group.

S mírným optimismem hledí k předvánočnímu trhu také e-shopy. „Největší zájem předpokládáme o hračky, elektroniku, oblečení, knihy a kosmetiku. Řada lidí také zvolí různé druhy dárkových poukazů,“ popsal Právu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

E-shopy se podle něj ohlížejí po nových zaměstnancích, brigádnících nebo rozšiřují kapacitu skladů. Snaží se tak předejít často kritizovanému pozdnímu doručování vánočních objednávek.

„Mezní termín pro objednání v našem online shopu s jistotou dodání domů do Štědrého dne je 19. prosince,“ sdělil Novinkám mluvčí drogistického řetězce dm Jiří Peroutka.

Jeden z největších internetových prodejců, Alza.cz, zase láká zákazníky na záruku, že zboží objednané do půlnoci budou mít k dispozici již druhý den ráno. Už teď pozoruje zvýšenou poptávku po hračkách.

400 tisíc světel navozuje vánoční atmosféru v pražských Žlutých lázních. Spotřebují energii jako jeden domácí spotřebič

Vánoce
Související témata:

Výběr článků

Načítám