Článek
„Množství případů, kdy se lidé stali pojištěnci OZP, aniž by o tom věděli, vyvolává otázku, zda nešlo ze strany doposud neznámých náborářů o organizovanou nezákonnou činnost. Například jen v Libereckém a Ústeckém kraji se na VZP obrátilo už více než 250 klientů, kteří popřeli, že by podepsali souhlas s přeregistrací k OZP. Další takové případy se objevily v různých částech Moravy, v jižních Čechách i jinde,” uvedl mluvčí VZP Oldřich Tichý.
Podle VZP k nevědomému přehlášení zřejmě došlo s využitím nekalých praktik, kdy náboráři například lidem tvrdili, že pouze podepisují průzkum se spokojeností jejich vlastní pojišťovny (viz tabulka).
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Pro OZP je informace, že má jít o stovky lidí, nová. O některých stížnostech ale už ví a připouští, že došlo k individuálním pochybením některých osob, se kterými spolupracovala.
„Už minulý týden jsme se vyjadřovali do médií k tomu, zda se OZP snížila k nějakým praktikám přepojišťování klientů, a vyjadřovali jsme se naprosto jednoznačně, že OZP nepodporuje žádné nekalé praktiky a s osobami, které takto přepojišťovaly klienty k OZP, jsme se jednoznačně rozloučili a smluvní vztah jsme ukončili,” řekl Novinkám mluvčí OZP Ladislav Wagner.
Nejčastější způsoby, jak najatí podvodníci přimějí klienty VZP k předložení průkazu pojištěnce, případně k „podpisu“ přeregistračního formuláře: |
---|
Tvrdí, že provádějí kontrolu platnosti průkazu pojištěnce, protože se chystá výměna. |
Vydávají se za pracovníky pojišťovny, kteří kontrolují, zda lékaři nevykázali na klienta neposkytnutou péči. Pro kontrolu chtějí vidět průkaz pojištěnce. |
Předstírají, že provádějí průzkum spokojenosti se službami pojišťovny, a požádají o podpis dotazníku. K podpisu však klientovi podstrčí přeregistrační formulář. |
Požádají o podpis fiktivního evidenčního listu s tím, že tak klient potvrzuje vůli zůstat u VZP. Ve skutečnosti však klienta nechají podepsat přeregistrační formulář. |
Zdroj: VZP |
Zaskočení lidé se o tom, že už nejsou klienty VZP, dozvídají často teprve poté, co jim do schránky přijde od OZP nový průkaz pojištěnce.
„Pokud se nechtějí se změnou smířit, mají dvě možnosti – buď se co nejdříve obrátit na pracoviště Oborové zdravotní pojišťovny a trvat na zrušení neplatné registrace, nebo požádat o asistenci VZP, která s vyřízením problému pomůže,” dodal Tichý.
Související téma:
Změnu pojišťovny může každý udělat jednou za rok a na výběr má ze dvou termínů. Pokud podepíše a odevzdá přeregistrační formulář v období od 1. ledna do 31. března, stane se klientem nově vybrané pojišťovny od 1. července. Tutéž možnost má i v termínu od 1. července do 30. září, a pak se stane pojištěncem nové pojišťovny od začátku následujícího roku.