Článek
V tunelu pod mořským dnem je čtyřkolejná trať spojující dosud oddělené železniční tratě v evropské a asijské části města. Turecká vláda doufá, že trať se stane důležitou tepnou ve spojení západní Evropy s Čínou.
Na stavbě, která přišla celkem na čtyři miliardy dolarů, se kromě Turecka podílelo i Japonsko. Investovalo asi čtvrtinu sumy. Tunel je dlouhý 13,5 kilometru a je stavěn tak, aby vydržel i zemětřesení, která se v oblasti občas vyskytují. Stavělo se osm let.
Tunel leží asi 50 metrů pod mořským dnem, takže je nejhlubším tunelem svého druhu. Je součástí rozsáhlého projektu Marmaray, který zahrnuje i modernizaci stávajících tratí, jež spolu vytvoří 76 kilometrů dlouhou spojnici mezi evropskou a asijskou částí Turecka.
Erdoganův pomník
Kritici tvrdí, že projekt je velikášským dílem premiéra Recepa Tayyipa Erdogana, který dřív býval starostou metropole a libuje si ve velkolepých projektech, jako jsou paralelní kanál s bosporskou úžinou, největší letiště světa či třetí most přes úžinu.
„Není to projekt století, je to projekt několika století,” řekl premiér. Připomněl, že o podmořském spojení se uvažovalo už před více než sto lety, už tehdy se kreslily plány.
Istanbul leží na březích Bosporského průlivu. Přes úžinu dosud vedou dva mosty, první byl otevřen v roce 1973, druhý v roce 1988. Oba jsou přetížené a tvoří se na nich dopravní zácpy. Vlaky by měly dopravě ulehčit a snížit dopravu ve městě o dvacet procent. Za hodinu by tunelem mohlo projet až 150 000 lidí, jedna cesta vyjde zhruba na dolar.