Hlavní obsah

V Rusku zůstalo ze 60 značek aut jen 14, většina je z Číny

Na ruském trhu zůstalo ke konci letošního roku 14 automobilových značek. Ještě na začátku roku jich přitom bylo 60. V pátek to napsal internetový list Gazeta.ru, který se odvolává na údaje sdružení prodejců automobilů ROAD. Zůstaly tři ruské značky, a sice Lada, GAZ a UAZ, zbývající jsou čínské.

Foto: Dongfeng

Logo čínské automobilky Dongfeng, která v Rusku nadále působí.

Článek

Deník napsal, že téměř všechny ostatní automobilky dodávky vozidel do Ruska ukončily. Existuje tak pouze jejich neoficiální dovoz, pro který neplatí překážky dříve vytvořené ruskou vládou s cílem nalákat zahraniční automobilky k montáži jejich vozidel v Rusku.

Do země se tak podle listu dostávají nejen luxusní vozidla, ale i dříve neznámé vozy z hromadné výroby, například Suzuki Ciaz, který se montuje v Indii.

Vedle uvedených tří ruských značek jsou ostatní čínské. A to Chery, Geely, Haval, JAC, FAW, Dongfeng, Changan, Exeed, GAC, Foton a Omoda. „Ruský automobilový trh je už ze 78 procent čínský,“ uvedlo sdružení.

Škoda Kamiq se sice oficiálně do Ruska nikdy nedovážela, ale prodejci v Ťumeni, Surgutu a v okolí Moskvy jsou tyto vozy schopni nabídnout, napsala už v listopadu Gazeta.ru. Expert na automobilový trh Sergej Burgazlijev tehdy usoudil, že ruský trh se aktuálně vrací do situace z 90. let, kdy prodejci dováželi auta samostatně.

Ruský automobilový trh v listopadu pokračoval v silném poklesu. Prodej nových aut se meziročně snížil o 61,6 procenta na 46 403 vozů. Od začátku roku do konce listopadu byl prodej aut nižší o 60,9 procenta, uvedlo ve své zprávě podnikatelské sdružení AEB. Odvětví se potýká s problémy kvůli protiruským sankcím a utlumení poptávky.

Prodej aut se snižuje od února, kdy Moskva vyslala vojáky na Ukrajinu. Západní země v reakci na to zavedly vůči Rusku sankce, které mimo jiné ztížily přístup k součástkám. Několik zahraničních výrobců také v Rusku pozastavilo činnost. Podle analytiků je pro toto odvětví těžkou ranou také omezená poptávka v celé ekonomice v souvislosti s klesající životní úrovní a zvýšenou inflací.

Škodovka skončila už v březnu

Škoda Auto začátkem března oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastaví export aut do Ruska. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.

Zpráva AEB ukázala, že prodej vozů Škoda v listopadu klesl o 90 procent na 524 vozů. Za leden až listopad se snížil o 78 procent. Model Škoda Rapid se v listopadu dostal mezi 25 nejprodávanějších modelů, za 11 měsíců roku mu patří 12. příčka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám