Článek
Fungování plnicí stanice má podle firmy prověřit speciálně vyvinutý dopravní prostředek, zatím však ještě není rozhodnuto jaký. Podle vedoucího oddělení vodíkových technologií ÚJV Řež Aleše Doucka se finální výběr dopravního prostředku pro testování uskuteční do konce letošního roku.
„Pro začátek chceme adaptovat na vodíkový pohon vozidlo s nízkou spotřebou, pro které není potřeba plnohodnotná plnicí stanice. Vybavíme je palivovým článkem, který vyrábí elektřinu pro elektromotor," řekl Doucek.
Vodíková kola či elektromobil
První úvahy nad vhodným prototypem testovacího vozidla směřovaly podle společnosti k pražským přívozům. Náhrada jejich dieselových motorů palivovým článkem v kombinaci s baterií by mohla být prvním krůčkem k ekologičtější říční přepravě, uvedla firma.
„Vážně uvažujeme i nad elektrokoly. První vodíková kola již existují, byť jsou zatím velmi drahá. Zajímavý by byl rovněž malý elektromobil do města, ten pro řidiče od 15 let,” podotkl Doucek. „Naším dlouhodobým cílem je ale v každém případě realizace demonstračního přívozu v Praze na Vltavě,” dodal.
V budoucnu by taková plnička pro přívoz musela stát na břehu řeky, ta první čistě testovací vyroste přímo v areálu ÚJV Řež. Půjde o stacionární zařízení velikosti zhruba osmimetrového kontejner, s připraveným napojením například k fotovoltaickým panelům.
Využitím vodíku v palivovém článku vzniká jako odpadní produkt pouze obyčejná vodní pára. Díky výrobě vodíku pomocí fotovoltaiky tak má jít o naprosto bezemisní ekologickou dopravu.
Plničky chystá i Benzina
V Řeži už nyní funguje zařízení právě pro výrobu vodíku pomocí fotovoltaiky. Firma se také podílela na spuštění vůbec první testovací vodíkové plničky v Neratovicích v roce 2009. Sloužila pro speciální autobus s vodíkovým a elektrickým pohonem.
Vodík jako palivo chce nabídnout také Benzina z petrochemického holdingu Unipetrol. „Chemický průmysl má už dnes přebytky vodíku a jeho využití v dopravě by bylo pro všechny strany přínosné. V současné době vyrábíme vodík především v litvínovské rafinérii,” uvedl mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.
„Přibližně polovinu vyrobeného vodíku používáme pro výrobu amoniaku, suroviny pro výrobu hnojiv,“ nastínil dále Kaidl. Firma podle něj plánuje vyrábět vodík i pro použití v dopravě. „V blízké budoucnosti plánujeme rozšířit o vodíkové plnicí stojany dvě stávající čerpací stanice v Praze na Barrandově a v Litvínově,“ dodal mluvčí.
Palivo budoucnosti
Testovací provoz by firma ráda spustila v roce 2020. Projekt, jehož hodnota se pohybuje kolem 25 miliónů korun, finančně podpořila Technologická agentura České republiky (TA ČR).
Vodík někteří označují za palivo budoucnosti, auta na vodík nabízejí například automobilky Toyota nebo Hyundai. V Česku se zatím auta na vodíkový pohon neprodávají.
Důvodem je právě chybějící infrastruktura. Ministerstvo dopravy letos v dubnu uvedlo, že v Česku by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.