Článek
Necelé tři stovky ostravských řidičů městské dopravy vyšly ve středu dopoledne do ulic Ostravy demonstrovat za vyšší platy. Shromáždili se v centru krajské metropole u Domu umění a poté se vydali po Nádražní ulici až k Nové radnici, kde sídlí vedení města, jež zřizuje ostravský dopravní podnik.
„Přidejte se k nám! Chceme vyšší platy! Primátore, už se blížíme, vylez!“ ozývalo se z řad protestujících řidičů autobusů a tramvají, když procházeli centrem města a blokovali průjezd na Nádražní ulici tramvajím v obou směrech pomalým přecházením přechodů pro chodce ve dvojstupech. Napětí se dalo krájet, jedna z řidiček tramvají to již nevydržela, zazvonila a do demonstrantů najížděla.
„Jsou to stávkokazi. Snažíme se je přesvědčit, ať se k nám přidají. Chápeme ale to, že někteří řidiči jsou v nepříjemné situaci třeba proto, že jsou ve zkušební době nebo mají smlouvu na dobu určitou, tak nemohou stávkovat. Vlastně demonstrujeme o pětiprocentní navýšení platů i za ně,“ svěřil se Právu jeden z protestujících řidičů autobusů, který si ale nepřál zveřejnit jméno. Jeho kolega doplnil, že má dvě malé děti, které se snaží uživit. „Potřebujeme peníze, vše se zdražuje, ale platy stagnují.“
„Jsme na devadesáti procentech nedělního provozu, nasadili jsme proto i vysokokapacitní autobusy. U tramvají jsme na úrovni šedesáti procent pracovního dne, také vyjely vysokokapacitní vozy a posílili jsme spoje. Některé tramvaje mají také rozšířený dojezd, například tramvaj číslo čtyři jede až na vlakové Hlavní nádraží, devítka zase až na Vřesinskou,“ sdělil Právu ve středu v sedm hodin ráno mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.
Ředitel ostravského dopravního podniku Roman Kadlučka Právu řekl, že ve středu od půl třetí budou jednat s vedením města o dalších krocích. „Následně bychom se chtěli sejít i s odboráři. Poslední nabídkou bylo to, že jsem jim nabídl zvýšení tarifní mzdy v letošním roce až o 3,5 procenta. Znamenalo by to ale, že by jezdili více. Přišli by o pět dnů dovolené. Nyní mají 25 dnů,“ upřesnil Kadlučka.
Informace o spojích lidé naleznou na jejich webu, kde byl zřízen speciální informační servis. Nebo také na speciální informační lince na číslech: 597 401 555, 602 12 10 10.
„Jsme rádi, že doprava ve městě funguje podle připraveného plánu, tedy podle nedělního provozu. Chci poděkovat těm, kteří přišli do práce a přihlédli tak k možnostem městského rozpočtu. Jsem připraven se znovu sejít s odboráři a hledat možnosti řešení celé situace. Zároveň pracujeme na zajištění prostředků pro postupné navyšování platů zaměstnanců DPO. Naší snahou je dosáhnout dohody, aby byla stávka co nejdříve ukončena,“ sdělil náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD).
Řidiči ostravského dopravního podniku se chtějí svým protestem domoci vyšších platů. Vedení společnosti i město jako zřizovatel ale svorně tvrdí, že na navýšení mezd nejsou peníze.
Šéf protestujících odborářů Ivo Protivínský je zatím s průběhem stávky spokojený. „Podpořili nás například řidiči autobusů z Hranečníku a Poruby, řidiči tramvají z Moravské Ostravy, stávkují ale také revizoři a údržbáři trolejbusů, což je pro dopravní podnik velká zátěž,“ informoval Protivínský s tím, že během středy se sejde stávkový výbor a budou řešit další pokračování stávky či následné demonstrace třeba v dalších dnech.
„Město si musí dupnout, jsme ochotni se za něj postavit. To, co se děje v této republice, už je ožebračováním lidí. Vše se zdražuje, poplatky přibývají, ale platy stagnují či klesají. Požadujeme pětiprocentní navýšení platů, z tohoto požadavku neustoupíme. Zatím nám zaměstnavatel nabídl zvýšení jen o 1,5 procenta,“ sdělil Protivínský.
Ostravské dopraváky podpořili také kolegové z dopravních podniků v okolí Ostravy. Například havířovští, opavští a frýdeckomístečtí. Svými dopisy odborářům potvrdili, že stojí za nimi a pokud bude chtít jejich zaměstnavatel využít pro Ostravu jejich techniku a řidiče, tak že budou dělat vše proti tomu. „Nejsme stávkokazi, těm je třeba otevřít oči!“ konstatují šéfové odborů z těchto moravskoslezských měst.