Článek
„Je to výjimečný okamžik, představujeme vlak, u něhož jsme zužitkovali spoustu zkušeností s bateriemi a bateriovými pohony z tramvají, trolejbusů a autobusů. Je to vlak, který bude jako první nasazen do trvalého rutinního provozu,“ řekl místopředseda představenstva společnosti Škoda Group Tomáš Ignačák.
Dodal, že vlak vychází z osvědčeného modelu Panter, kterého Škoda Group už vyrobila více než 200 kusů. „Ten jsme doplnili o zdroje energie v podobě baterií. Jsou umístěny na střeše a umožní pohyb elektrické jednotky,“ uvedl s tím, že při rychlosti 120 kilometrů je předpokládaný dojezd vlaku na baterky až 80 kilometrů.
Baterie umí vlak dobíjet hned několika způsoby. „Nejpřirozenější způsob dobíjení je buď za jízdy pod elektrickou trolejí, nebo v době, kdy vlak stojí ve stanici pod elektrickou trolejí. Dalším způsobem je brždění nebo jízda z kopce. Vlak totiž umí efektivně rekuperovat – a veškerou kinetickou energii proměňuje opět v energii elektrickou a ukládá ji do baterií,“ popsal Ignačák. Vlak lze také dobít i připojením vysokonapěťového kabelu.
Plzeňská Škoda Group zvýšila tržby na 34 miliard
Dosud vyrobila Škoda Group dvě elektrické jednotky RegioPanter. Jednu ukazuje v Ostravě, druhá prochází testy na okruhu v Cerhenicích. Už nyní ale firma ví, že pro České dráhy vyrobí celkem 19 takových jednotek. První čtyři vlaky s bateriemi dopravce nasadí do provozu od letošního prosince na trati Studénka–Veřovice.
„Kromě wifi, klimatizace a dobíjení telefonů je ve vlaku nově kamerový systém, sčítací rám cestujících a také nejmodernější odbavovací systém, díky němuž se cestující odbaví v interiéru například jen za použití kreditní karty,“ nastínil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec s tím, že i dalších patnáct RegioPanterů bude po dodání nasazeno do provozu v Moravskoslezském kraji.
Nejen vlaky a lokomotivy
Představení nového typu RegioPanteru vybaveného bateriemi je jen jednou z novinek ostravského veletrhu Rail Business Days. K vidění je například i jeden z šesti nových vozů Správy železnic určených k údržbě trakčního vedení nebo lokomotivy EffiShunter 1000.
Celkem se akce v areálu historického Trojhalí účastní více než 120 vystavovatelů, veletrh Rail Business Days potrvá v Ostravě až do čtvrtka.