Článek
Cena jednoho vozidla má být 27,2 miliónu korun, prvních 26 tramvají dostane Dopravní podnik Ostrava (DPO) letos, zbytek do června 2019.
„První tramvaje převezmeme oficiálně v průběhu srpna, cestující i veřejnost se ale s prvními vozy setkají v ulicích už dříve, protože dodavatel je bude testovat. To znamená, že tramvaj se objeví v ulicích poprvé zhruba v květnu, a pravděpodobně od června, v rámci zkušebního provozu, se s ní lidé i svezou,“ nastínil technický ředitel DPO Martin Chovanec s tím, že jde o první zahraniční tramvaj v ČR.
Připojil, že nová vozidla budou mimo jiné pohodlnější a díky mazacímu zařízení okolků uvnitř i vně tišší.
Výrobce začne tramvaj testovat v provozu v květnu. „Proběhnou testy k ověření technických parametrů vozidla a provozní zkouška bez cestujících, bez cestujících se zátěží, to by mělo být asi 20 tisíc kilometrů, a pak provozní zkouška s cestujícími,“ vysvětlil Bohumír Kráčmar, výkonný ředitel pražské konstrukční kanceláře firmy Stadler.
Dvoučlánková tramvaj nOVA je dlouhá 24,9, široká 2,5 a vysoká 3,6 metru. Pojme až 188 cestujících, z nichž 61 sedících. Vůz má čtyři dvoukřídlé dveře a rampu pro invalidní vozíky, jeho maximální rychlost je 80 kilometrů za hodinu. Každá tramvaj bude plně klimatizovaná a bude vybavena asi deseti USB zásuvkami.
Tramvaje Tango NF2/nOVA vyrábí závod Stadler v polském městě Siedlce. Na výrobě se však podílí i závody Stadleru v běloruském Minsku či španělské Valencii. Podíl českých firem na projektu je téměř 40 procent.
Podle Kráčmara nová ostravská tramvaj vychází z osvědčených typů tramvají Tango dodaných do švýcarské Basileje a dánského Aarhusu. Novinkou jsou bezpečnostní opatření ukryta v přední části vozu, kde je deformační bezpečnostní zóna složená ze tří pásem. Díky neobvyklému „nosu“ dojde navíc při střetu s chodcem k odhození chodce na stranu.
DPO má asi 260 tramvají, po dodávce 40 nových část stávajícího vozového parku vyřadí. Už nyní hledá výrobce pro dalších 40 vysokokapacitních vozů.