Hlavní obsah

V Německu vázne elektrifikace tratě, která by spojila Cheb s Norimberkem

Již v polovině 90. let se domlouval společný postup při elektrifikaci železniční tratě, která by spojila Českou republiku přes Cheb s Norimberkem v Německu. Zatímco na české straně jsou práce dokončené, na té německé váznou. Poukazuje na to nejenom česká strana, ale i bavorská. Elektrifikace zmiňované trati je v gesci spolkové vlády v Berlíně.

Foto: Novinky

Železniční trať mezi Chebem a Norimberkem

Článek

„Spolková vláda v tomto ohledu poslední tři roky prakticky nic neudělala, což je ostuda. Přitom sto čtyřicet kilometrů elektrifikované trasy bylo naplánováno a je i podporováno regionem,“ komentoval na nedávném dopravním summitu Česká republika (ČR) - Bavorsko - Sasko v Karlových Varech bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter (CSU).

„Ačkoli spolková vláda často hovoří o svých ambiciózních záměrech elektrifikace, v dalších krocích nepokračuje. Spolková vláda konečně musí českou stranu dohnat,“ dodal bavorský ministr dopravy v největších západočeských lázních.

Železniční spojení přes Ústí uzavřou

V současné době existuje pouze jedno elektrifikované železniční spojení mezi SRN a ČR, ale tato trasa vedoucí přes Děčín a saský Bad Schandau má být v roce 2030 uzavřena kvůli stavebním pracím.

Příští stanice: manželství. Ve vlaku se seznámili a ve vlaku se i vzali

Koktejl

„Železniční spojení mezi Chebem a Norimberkem představuje velký potenciál pro rozvoj našich dvou strukturálně postižených regionů, Karlovarského a Ústeckého kraje,“ uvedl na jednání předseda Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje (KHK KK) Tomáš Linda. „Vznikla by tak podkrušnohorská magistrála, ve které vidíme velkou příležitost, protože víc než třicet procent českého exportu míří do Německa,“ pokračoval.

Elektrika je jednoznačně budoucnost
Tomáš Linda

„Nemuseli by se přepřahat lokomotivy. Dneska tam jezdí dieslové lokomotivy, ale doba dieslům moc nepřeje,“ uvedl Linda a připomněl, že Norimberk je významnou dopravní křižovatkou v Evropě. „Když to řeknu zjednodušeně, tak by mohlo jezdit například Pendolino z Norimberku do Ústí nad Labem,“ pokračoval. „Nebo by jezdil vlak s elektrickou lokomotivou z Paříže přes Ústí do Prahy,“ dodal Linda.

To samé podle něj platí i pro nákladní dopravu. „V Chebu pro to není dopravní terminál, protože dopravci by museli táhnout dieslovou i elektrickou lokomotivu, což je absolutně nevýhodné. A tak nejbližší dopravní terminál, který ale absolutně nestíhá, je v Ústí nad Labem,“ konstatoval předseda komory s tím, že zapřažení dvou druhů lokomotiv je příliš drahé a navíc nafta není žádané palivo. „Elektrika je jednoznačně budoucnost,“ dodal.

Připomněl přitom, že o rozvoji přeshraniční železniční sítě se mluví od poloviny 90. let. „A česká strana má elektrifikaci hotovou prakticky až k hranicím. Do stavby koridorů se u nás investovaly vysoké částky a nákladní dopravci by se měli naučit toto spojení používat. A to je důvod, proč jsme společný dopravní summit uspořádali,“ vysvětloval Linda.

Vlak bez strojvůdce ujel pět kilometrů, policie zjišťuje, kdo selhal

Krimi

Výběr článků

Načítám