Článek
Jak to vypadá, cizinci by si museli známky kupovat, Němci by je obdrželi po zaplacení už existující daně z vozidla.
Mýtné pro cizince prosazuje především bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), záměr má ale i podporu německé veřejnosti. Záměr CSU, aby si němečtí řidiči mohli odečíst poplatek za použití dálnice z daní, byl ale podle některých expertů v rozporu s evropskými pravidly. Model s dálničními známkami by podle Focusu už na překážky na evropské úrovni narazit neměl.
CDU/CU a SPD si od zavedení dálničních známek slibují získání dodatečných sedmi miliard eur (180 miliard korun) ročně do státního rozpočtu. Peníze by měly sloužit k investicím do dalšího rozvoje dopravní infrastruktury.
I pro nákladní vozidla s nižší hmotností
Strany podle Focusu usilují i o rozšíření platnosti mýtného pro nákladní automobily. Podle záměrů CDU/CSU a SPD by se mělo mýtné nově vztahovat už na vozidla s užitnou hmotností od 7,5 tuny, v současnosti je hranice 12 tun. Strany uvažují i o tom, že by se zpoplatnilo více silnic. V současnosti se kamiónové mýtné platí za užití dálnic a vybraných silnic první třídy. Rozšíření mýtného pro nákladní automobily by podle odhadů stran mělo přinést do rozpočtu dodatečných 4,4 miliardy eur (113 miliard Kč).
CDU/CSU a SPD chtějí v nadcházejícím volebním období investovat každý rok do dopravní infrastruktury 11 miliard eur (283,5 miliardy korun). V současnosti jsou investice na poloviční úrovni.
Autoklub záměr vítá
Zástupce největšího německého autoklubu ADAC Ralf Resch záměr na zvýšení objemu investic do dopravní infrastruktury uvítal. „Vždy jsme požadovali, aby do silnic v Německu šlo více peněz a aby tyto peníze byly účelově vázány na opravy škod na vozovkách,“ řekl v televizi N24. „Velmi by nás potěšilo, kdyby se takové opatření podařilo při současných koaličních jednáních prosadit,“ doplnil.
Ke konkrétnímu návrhu na zavedení dálničních známek pro osobní automobily se Resch nechtěl vyjadřovat, protože jeho podrobnosti nezná. Podotkl však, že předchozí návrh CSU na zavedení mýtného pro zahraniční řidiče by nevynesl státu dost peněz na to, aby mohl ve větší míře investovat do oprav a rozvoje německé silniční sítě.