Hlavní obsah

V Maďarsku tankují řidiči po zrušení stropu paliva dráž než v ČR

Necelý týden po zrušení cenového stopu u pohonných hmot je průměrná cena benzinu i nafty v Maďarsku vyšší než v České republice. Zatímco v případě Naturalu 95 se jedná jen o rozdíl v řádu haléřů, tak u dieselu je rozdíl podstatně výraznější.

Foto: Marton Monus, Reuters

Ilustrační foto.

Článek

V úterý 6. prosince pozdě večer maďarská vláda kapitulovala a déle než rok trvající cenový strop na benzin a naftu ve výši 480 forintů (přibližně 29 Kč) za litr zrušila. Učinila tak na naléhání společnosti MOL, jež oznámila, že už není schopna na domácí trh dodávat dostatek pohonných hmot.

Hned na druhý den tak paliva v Maďarsku skokově zdražila, přičemž rychlý návrat k tržním cenám trvá i v novém týdnu. A jak ukazují data o průměrných cenách, aktuálně řidiči v Maďarsku tankují dráž než ti v Česku.

V pondělí se totiž litr benzinu Natural 95 v Maďarsku prodával průměrně za 651 forintů (37,95 Kč), ukazují data maďarského webu holtankoljak.net. Pro porovnání, stejný typ benzinu se v Česku podle dat společnosti CCS v neděli prodával průměrně za 37,25 Kč za litr.

Maďaři zažívají šok u pump

Ekonomika

Oproti minulé středě, jež byla prvním dnem po zrušení stropu, se tak situace obrátila. Tehdy ještě totiž byl benzin zhruba o padesátník levnější než v Česku.

Nafta v Maďarsku byla oproti pumpám v Česku dražší už i minulou středu, a to o více než půldruhé koruny. Nyní je však rozdíl ještě výraznější. V pondělí byla průměrná cena nafty v Maďarsku podle webu holtankoljak 709 forintů (41,35 Kč) za litr. To je oproti nedělní průměrné ceně na českých čerpacích stanicích o 2,75 Kč více.

Krásy trhu

Za zvětšeným rozdílem nejspíš stojí skutečnost, že v Česku v posledních čtyřech dnech paliva dál zlevňovala. Ještě ve čtvrtek stál litr benzinu 38,06 Kč, v neděli už „jen“ 37,25 Kč. V případě nafty nastal ve stejném období pokles z 39,45 Kč na 38,60 Kč za litr.

Důvodem, proč jsou aktuálně ceny paliv v Maďarsku o něco dražší než u nás, může být i skutečnost, že tamní trh si nyní prochází stabilizací, jež může trvat i několik týdnů. Jak už analytik XTB Jiří Tyleček dříve Novinkám řekl, nyní bude záviset na tom, jak rychle začnou importéři opět dodávat paliva na maďarské čerpací stanice. „Čím vyšší ale ceny v Maďarsku budou, tím větší bude ochota importérů na trh začít dodávat. To jsou krásy trhu,“ řekl minulý týden.

Zastropujte benzin jako Maďaři, vyzýval Babiš na jaře. Nezvládli to, tvrdí po fiasku

Ekonomika

Výběr článků

Načítám