Článek
Legendární L 410 vyrábějí v Kunovicích již od roku 1969, ze Slovácka ke svým odběratelům od té doby zamířilo 1100 těchto strojů. Výrobu modernizované L 410 NG (New Generation) hodlají na Slovácku spustit ke konci roku 2017 poté, co stroj projde potřebnou certifikací Evropského úřadu pro civilní letectví.
„Jedná se o milník v historii společnosti, je to předpoklad k tomu, že bude náš letoun i nadále splňovat náročné požadavky odběratelů,“ řekla ve středu novinářům generální ředitelka firmy Ilona Plšková. Zároveň prozradila, že první vzlet prototypu chystají v Kunovicích do čtrnácti dnů.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Generální ředitelka kunovické firmy Aircraft Industries Ilona Plšková
Podle hlavního konstruktéra Miroslava Pešáka staršího může L 410 NG vzlétat a přistávat na krátkých i nezpevněných drahách a zvládne i provoz ve vysokých teplotách a vysokých nadmořských výškách. Odolná konstrukce umožní nasazení i v náročných podmínkách v rozmezí teplot od minus 50 do plus 50 stupňů Celsia. Do letounu se vejde 19 cestujících plus dva piloti, lze však používat v různých variantách s větším nákladem a méně osobami.

Dopravní letoun L 410 NG kunovické firmy Aircraft Industries
Letadlo proti dosavadnímu sériově vyráběnému stroji L 410 UPV-E20 uveze přibližně o 400 kilogramů nákladu více, tedy asi 2150 kilogramů. Má výkonnější pohonnou jednotku a dosáhne rychlosti až 417 kilometrů za hodinu. Ovládání usnadní modernizovaná pilotní kabina. Životnost letounu se zvýší z nynějších 20 000 až na 30 000 letových hodin. Maximální dolet se pohybuje kolem 2500 kilometrů a vytrvalost kolem deseti hodin.

Dopravní letoun L 410 NG kunovické firmy Aircraft Industries
„Díky prodloužené přední části trupu se zdvojnásobil zavazadlový prostor. Zcela nová konstrukce křídla umožní natankování většího množství paliva, díky čemuž se v podstatě zdvojnásobí dolet a vytrvalost letounu,“ uvedl Miroslav Pešák mladší, vedoucí projektu MOSTA na modernizaci letounu.

Dopravní letoun L-410 NG kunovické firmy Aircraft Industries
Cestující pravděpodobně ocení například i snížení hluku v kabině. Vývoj nového letounu přišel podle technického ředitele Karla Minaříka na stamilióny korun. Jen samotný projekt MOSTA stál 460 miliónů, z čehož 238 miliónů činila dotace ministerstva průmyslu a obchodu. Kromě Aircraft Industries se na projektu podílela více než desítka dalších českých firem z různých oborů.

Dopravní letoun L 410 NG kunovické firmy Aircraft Industries
Podle konstruktéra nyní letadlo musí projít zkouškami, aby mohlo být sériově vyráběno. Nejprve se bude jednat o certifikaci u evropské agentury EASA, následně pak u ruského leteckého úřadu MAK. „Musíme dokončit pozemní zkoušky, pak přijdou na řadu letové zkoušky,“ doplnil Minařík. Dobu trvání certifikačních zkoušek odhadlo vedení firmy na rok či na rok a půl.
V letošním roce vyrobí kunovická společnost osmnáct strojů L 410. Od začátku roku firma prodala čtyři letouny. „Je to málo, ale chceme letos prodat devatenáct strojů. Snažíme se uzavřít kontrakty především v jihovýchodní Asii,“ poznamenala Plšková s tím, že v nejbližších letech by chtěla mít při zvýšené výrobě propustnost až třiceti letounů z Kunovic. „V příštím roce by to mohlo být 24 strojů L 410. Chceme ale co nejlépe připravit fabriku na novou produkci L 410 NG,“ dodala Plšková.