Článek
SZPI případ označila jako systematické falšování mimořádného rozsahu. Pět druhů masových konzerv z Polska nabízel v letákové akci Penny Market v březnu, u všech laboratorní testy odhalily výrazně nižší podíl obsahu masa, než sliboval obal.
Například u výrobku Sýpka šlechtická, maso ve vlastní šťávě, v balení po 300 gramech byl uveden obsah masa 89 procent, laboratorním rozborem byl u kontrolované šarže zjištěn obsah masa 69,3 procenta.
U výrobku Sýpka šlechtická, maso šlechtické se šunkou, obal sliboval 86 procent masa, skutečný obsah byl 68,7 procenta. V podobném rozsahu byl rozdíl u dalších tří konzerv.

Leták Penny Market
„SZPI považuje za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen díky zfalšování obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potraviny a tyto výrobky jsou následně ve velkých objemech nabízeny v rámci tzv. letákových a slevových akcí,“ řekl ředitel SZPI Martin Klanica.
„Aktuální zjištění pěti nevyhovujících šarží podobných výrobků od jednoho výrobce ukazuje, že nejde o náhodu a některé subjekty povýšily falšování na nástroj konkurenčního boje,“ dodal.
Potravinářská inspekce prodejci uložila přechodné opatření, aby veškeré další šarže těchto konzerv před uvedením na trh nechal na vlastní náklady analyzovat v akreditované laboratoři a nemohlo tak docházet ke klamání spotřebitele. SZPI zahájí s kontrolovaným subjektem správní řízení o uložení pokuty.
Penny Market v reakci uvedl, že uvedené zboží okamžitě stáhl z prodeje. „Jednalo se o jednorázový akční artikl, který není v našem stálém sortimentu. Dle šetření inspekce dodavatel nedodržel obchodní podmínky. Do vyřešení situace jsme proto s dodavatelem přerušili spolupráci. Pokud si u nás zákazník toto zboží zakoupil, může ho samozřejmě v kterékoliv z našich prodejen vrátit,“ řekla za Penny Market Zlata Ulrichová.