Článek
V mnoha zemích navíc roste poptávka po čerstvém ovoci, neboť odborníci jeho konzumaci doporučují na podporu imunity.
Omezení na hranicích narušila pohyb zboží po EU, někde se nyní čeká až 18 hodin. Evropská komise země sedmadvacítky vyzvala, aby zajistily volný pohyb zboží zavedením „zelených pruhů”, a kamiony tak na hranicích nestrávily déle než 15 minut. Vlády se snaží nedostatku předejít také zajišťováním pracovní síly pro sklizeň a zvolňováním pravidel pro cestování migrujících pracovníků.
Klíčovými dodavateli zemědělských produktů do Evropy jsou dnes africké země, uvedla agentura Reuters. V Keni, která je významným dodavatelem fazolí a hrachu na starý kontinent, si musela polovina pracovníků v zemědělství vybrat povinně dovolenou. Země tak nemůže odesílat objednávky, a to navzdory tomu, že poptávka evropských prodejců stoupá.
Podobně tomu je u dalšího významného dodavatele, Jihoafrické republiky, kde od dnešní půlnoci budou platit třítýdenní karanténní opatření.
„Až do počátku tohoto týdne jsme byli v dobré kondici, ale teď se věci velmi komplikují,” uvedl Hans Muylaert-Gelein, šéf společnosti Fruits Unlimited, která ovoce a zeleninu vyváží do Británie. „Ruší se čím dál více letů, a tak čekám, že nastane velké narušení (dodávek),” dodal.
Nejen Agrofert. Podobu zemědělství určuje kontroverzní Společná zemědělská politika
Přeprava zbylými letadly v provozu se prodražuje. Provozovatelé za uplynulé dva týdny ztrojnásobili cenu za přepravené kilo čerstvého ovoce a zeleniny na tři dolary (75 Kč), uvedl šéf keňského sdružení vývozců ovoce a zeleniny, které zastupuje 117 pěstitelů a exportérů.
Západní dodavatelské řetězce se potýkají s nedostatkem řidičů kamionů či omezeními uvalenými na námořníky, uvádějí logistické firmy. Problémy se mohou týkat i trvanlivějších plodů jako citrusy, které se zpravidla přepravují námořní dopravou. Nyní se ale kvůli omezením v Číně nedostává kontejnerů, uvedl Muylaert-Gelein.
Nedostatek sezonních pracovníků ohrožuje produkci
Hrozí také, že nedostatek migrujících pracovníků ohrozí produkci několika hlavních evropských dodavatelů včetně Španělska, největšího vývozce ovoce a zeleniny v EU.
Například do andaluské provincie Huelva mělo na sklizeň jahod a dalších plodů dorazit z Maroka na základě dohody Madridu a Rabatu 16 tisíc pracovníků, převážně žen. Do 12. března jich přijela necelá polovina, protože Maroko do 20. dubna uzavřelo hranice.
Německý potravinářský sektor se každoročně spoléhá zhruba na 286 tisíc sezonních pracovníků. Ministr zemědělství jedná s leteckou společností Lufthansa, zda by je do země mohla dopravit. Zvažováno je také prodloužení doby, po kterou mohou v Německu pracovat, nad nynějších 70 dní.