Hlavní obsah

V ČR vypukla nákupní horečka, obchodníci tržby chválí

ČESKÁ REPUBLIKA

Češi vyrazili o víkendu nakupovat. Někteří z obchodníků tvrdí, že lidé na finanční krizi nedbají a i letos jsou ochotni utrácet více než loni. Končící víkend byl podle nich letos prvním, kdy lidé nechali v obchodech větší částky než předešlý rok. Kromě dárků vydávají lidé peníze především za potraviny.

Foto: Archiv, Právo

Článek

"Vypadá to, že v sobotu konečně začaly opravdové vánoční nákupy. Byl to první víkend, kdy byly tržby nad loňským rokem," řekl jednatel sítě hypermarketů Globus Petr Vyhnálek.

V konečném účtování ale ekonomové předpokládají, že suma utracených peněz nebude tak vysoká jako loni. Lidé nekupují tolik drahé dárky. Krize ale plně na Česko dopadne až příští rok. Zvýší se nezaměstnanost a spotřeba domácností půjde dolů.

Vedou elektronika a hračky

Do obchodních center lidé spíše než pro samotné dárky míří pro potraviny, balicí potřeby a kosmetiku.

foto: Právo/Lukáš Táborský

"Do našich obchodů tuto sobotu a neděli přišlo až o 30 procent zákazníků více než o běžném víkendu. Od pondělí do pátku počet zákazníků vzrostl až o 25 procent," sdělila mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová. Cena průměrného nákupu v obchodech Tesco se v sobotu a neděli oproti běžnému víkendu zvýšila až o 75 procent, dodala.

Plné zákazníků byly o víkendu také hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert. "Ve srovnání s běžným víkendem vzrostl počet zákazníků o 60 procent a tržby se zvýšily o 50 procent. Pokud srovnáme tento víkend s loňským předposledním víkendem před Vánocemi, tak tržby jsou o deset procent vyšší," řekl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která Hypernovy a Alberty provozuje.

Lidé o víkendu nakupovali hlavně elektroniku, především pak LCD televize, mobilní telefony či přehrávače. V nákupních košících často končily také hračky, oděvy, výbava na zimní sporty, obuv, dárkové balíčky, knihy a CD.

Stále více lidi nakupuje v noci

S blížícími se Vánocemi lidé utrácí hodně i za potraviny. Nadcházejících pět dní volna chtějí prožít slavnostně a zásobují se pro i potravinami, které běžně nekupují. například exotické ovoce nebo kvalitní alkohol.

Lidé si také zvykli na jev obvyklý teprve v posledních letech, 24hodinovou otevírací dobu. Využívají jí především mladí lidé, kteří jinak dárky koupit nestíhají, či se prostě jen nechtějí protloukat přeplněnými obchody či trhy.

"Počet zákazníků, kteří chodí nakupovat v noci, postupně roste. Jedná se zejména o mladé lidi a lidi, kteří jsou přes den časově vytíženi. Noční prodeje každý rok kulminují od 20. do 23. prosince," podotkla Karasová.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám