Článek
"Zvažujeme možnost výroby našich vozů v Číně," potvrdil Právu mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf s tím, že žádné bližší informace zatím nemůže uvést.
Mladoboleslavská Škoda by tak vstoupila na nejrychleji rostoucí automobilový trh světa, o který se již kromě německého Volkswagenu perou i americký General Motors či japonské automobilky Toyota a Honda.
Rozhodnutí vyrábět od příštího roku v Číně mercedesy ohlásila i německo-americká automobilka DaimlerChrysler.
Čína by se stala vedle Indie dalším velkým trhem v Asii, kde hodlá Škoda Auto se svými výrobky uspět. Letos Škoda zvýšila kapacitu v závodě v indickém státě Maháráštra a chce zvýšit proti loňsku i prodej vozů z 4451 asi na 8500 aut. Kromě octavií chce letos prodat v Indii také asi 300 luxusních automobilů Škoda Superb.
Volkswagen nechce ztratit získané pozice
Volkswagen by si chtěl v houstnoucí konkurenci zachovat v zemi přední pozici tím, že přijde s levným velkým vozem. Německá automobilka totiž v poslední době kvůli masivním investicím svých konkurentů ztrácí svou původně dominantní pozici.
Zavedení výroby octavií v Číně by na tento trh uvedlo třetí značku skupiny Volkswagen vedle VW a Audi.
"Octavia by se prodávala buď pod vlastní značkou Škoda, nebo pod značkou VW a nahradila by výpadek prodeje vozu Volkswagen Polo," řekl šéf Volkswagenu Bernd Pischetsrieder britskému listu Financial Times. Odbyt vozů Polo dosáhl navzdory prudkému růstu čínského trhu jen dvou třetin plánované úrovně.
"Upřímně řečeno, zavést Polo do Číny bylo úplně špatné rozhodnutí. To, co trh chce, je jednoduché velké auto a Polo je složité malé auto," řekl Pischetsrieder.
Nejsilnější pozici ohrožuje General Motors
Pischetsrieder uvedl, že Volkswagen se chce udržet na zhruba 30 procentech čínského trhu, ziskovou marži však obětovat nehodlá. Podle odvětvových údajů má zatím letos Volkswagen na čínském trhu podíl jen 26,4 procenta.
Prezident asijsko-pacifické divize Volkswagenu Bernd Leissner v úterý na pekingském autosalonu řekl, že firma se neobává o pozici největšího výrobce aut v Číně ani po oznámení konkurenční automobilky General Motors.
Ta chce v Číně v příštích třech letech investicí přes tři miliardy dolarů více než zdvojnásobit výrobu a pokusit se o sesazení Volkswagenu z první příčky. GM zatím v Číně patří druhá pozice s tržním podílem 19 procent.