Článek
Počet provozovatelů dronů byl loni 54 787, meziročně zhruba o 24 procent vyšší. Provozovatelem může být firma, která má více pilotů, proto se čísla mírně liší.
„Prodeje dronů všech kategorií rostou průběžně, zájem běžných uživatelů i firem se každoročně zvyšuje,“ potvrdil Novinkám Jaroslav Řešátko z firmy DJI Telink, která vedle prodeje dronů provádí také odborná školení nebo úpravy strojů.
Mezi amatérskými letci patří mezi nejprodávanější právě čínská značka DJI s modely řad Mini a Mavic.
Prodejci si podle Řešátka hodně slibují i od novinky v podobě transportního dronu, který najde uplatnění například v energetice. Může nést speciální měřicí přístroje nebo být podporou pro záchranáře, kteří pomocí dronu mohou do nepřístupného terénu vyslat nosítka, oblečení, potraviny nebo léky.
Drony chtějí vycvičit v Brdech, v budoucnu doručí nákup i vzorek krve
Registrované drony řadí ÚCL od loňského roku do tří kategorií. Otevřená kategorie je základní kategorie provozu, která umožňuje provozovat dron i bez předchozího povolení úřadu. Pilot ale musí absolvovat on-line výuku a následně zkoušku, po které dostane od úřadu osvědčení.
Nesmí létat nad silnicí nebo u letiště
Specifická kategorie umožní provoz těm, kteří potřebují překročit některý z limitů otevřené kategorie. Do této skupiny patří drony modelářů sdružených v klubech a sdruženích leteckých modelářů. Svaz modelářů ČR má téměř 6400 členů, nesdružuje ale pouze letecké modeláře. Nejpřísnější certifikovaná kategorie je zamýšlená spíše do budoucna. Řadí se do ní bezpilotní letadla větší než tři metry, pokud jsou určené i pro lety nad lidmi, nebo letadla pro přepravu cestujících a nákladu.
Piloti nesmí s drony létat v hustě osídlených oblastech. Na volném prostranství, jako jsou například městské parky, louky nebo pole, nesmí přelétávat nad lidmi. Pilotování dronů je zakázáno také nad silnicemi, železnicí, cyklostezkami nebo chodníky a další infrastrukturou. Nad těmito stavbami, telekomunikačním vedením, vojenskými objekty nebo vodními plochami mohou piloti s drony létat jen s oprávněním vydaným ÚCL.
Drony také nesmí létat v okolí řízených letišť.
Porušení pravidel pro užívání dronů je možné trestat ve správním řízení. ÚCL může stanovit pokuty do výše statisíců korun, odebrat pilotům nebo provozovatelům oprávnění k provozu. V pravomocích úřadu je také udílení trvalých zákazů, omezení nebo stanovení podmínky pro létání dronů nad vymezenými oblastmi nebo po omezenou dobu nad celým územím. Registrované drony musí mít sjednané pojištění odpovědnosti za případnou škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla.
Poslední novela zákona o civilním letectví zpřísňující pravidla pro bezpilotní létání vychází z předpisů Evropské unie. Povinně se v zemích EU musí registrovat všechny drony nad 250 gramů, případně i lehčí stroje s kamerou nebo drony létající vysokou rychlostí, které nelze považovat za hračky. Bez registrace je jejich provoz zakázán.