Hlavní obsah

V Česku už jezdí první osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn

Právo, Pavel Karban
Opava

Zcela první lokomotivu jezdící na CNG (stlačený zemní plyn) nasadily ve čtvrtek do běžného provozu na Opavsku České dráhy. Lokomotiva řady 714 bude tahat osobní vlaky mezi Opavou a Hlučínem, během dne pak ještě vypomůže s posunováním vagónů na opavském nádraží.

Foto: Petr Karban , Právo

Lokomotiva řady 714 na stlačený zemní plyn

Článek

Přestavbu původně dieselové lokomotivy řady 714 provedla strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group (VMG). Patnáct metrů dlouhá a čtyři metry vysoká lokomotiva patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě.

CNG verze lokomotivy má dva motory o výkonu 260 kilowatt, namísto původní palivové nádrže jsou svazky tlakových láhví, jejichž celkový objem je 3430 litrů, což představuje zásobu asi 530 kilogramů CNG. Na jedno naplnění lokomotiva, podle profilu trati a váhy vlaku, urazí až 1500 kilometrů.

Foto: Petr Karban , Právo

Nádrže se stlačeným zemním plynem v lokomotivě řady 714

„Domovskou stanicí lokomotivy je nádraží Opava – Východ, v jehož blízkosti máme záměr vybudovat stacionární plnící stanici CNG. Plnit se z ní bude nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji mohou i všichni motoristé s auty na CNG,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Vítkovice Doprava Martin Žák.

Foto: Petr Karban , Právo

Lokomotiva řady 714 na stlačený zemní plyn v čele vlaku

Ředitel Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal potvrdil, že se jedná o první CNG lokomotivu, která bude tahat osobní vlaky: „Toto je druhá lokomotiva, kterou jsme udělali. První jezdí na vlečce v areálu Vítkovic. A už jsme dokončili přestavbu i třetí, jednomotorové, lokomotivy, která bude silnější. Její výkon bude 600 kilowatt,“ prozradil.

Foto: Petr Karban , Právo

Kabina strojvůdce v lokomotivě řady 714 upravené na stlačený zemní plyn

Přestavba lokomotivy, včetně vyřízení všech certifikátů a ověřovacího provozu, trvala asi dva a půl roku. Za jednu motohodinu spotřebuje CNG lokomotiva asi 10 kilogramů stlačeného zemního plynu, její provoz by tak měl být oproti dieselové lokomotivě stejných parametrů levnější asi o 40 procent.

„Je to ekologie, a protože kraj má ekologii na čelním místě, tak jsme rádi, že můžeme i my, jako první v republice na Českých drahách a myslím, že i v Evropě, nasadit lokomotivu s pohonem na stlačený plyn,“ poukázal ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD Miroslav Klich a dodal, že ČD už hledají další trať na severu Moravy nebo ve Slezsku, kde by mohly v budoucnu nasadit další CNG lokomotivu.

Výběr článků

Načítám