Hlavní obsah

V Česku taxikaří tisíce cizinců, stát vůči nim přitvrdí

Jen v Praze loni získalo pět a půl tisíce lidí taxikářskou licenci, přičemž v posledních letech mezi taxikáři přibylo cizinců. Ať už pocházejí z Ukrajiny, Uzbekistánu, nebo Nigérie, stát vůči nim od července zpřísní a bude po nich požadovat tuzemský nebo unijní řidičský průkaz. Licenci pak dostanou jen na dobu pobytu. Kontrolu zajistí i strážníci městské a obecní policie.

Článek

Loni vydal pražský magistrát 5405 taxikářských licencí, dvakrát víc než v roce 2020. Ulicemi hlavního města nyní jezdí kolem 16 tisíc taxíků. Přitom k pohodlnému uspokojení poptávky by jich stačilo 3500, uvádí data únorového Plánu udržitelné mobility magistrátního odboru dopravy, který řešil v první řadě zvyšující se emise vozů taxi.

Jak řekl Novinkám mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman, počty taxíků v metropoli jde pouze odhadovat. Po Praze totiž jezdí i někteří taxikáři, kteří získali licenci v blízkých obcích, jako jsou Roudnice nad Labem, Brandýs nad Labem nebo Černošice.

„Hlavní město Praha považuje současnou situaci v taxislužbě za alarmující. S rozmachem alternativních taxislužeb Uber a Bolt nastal obrovský příliv žadatelů o udělení oprávnění řidičů taxislužby ze strany občanů třetích zemí,“ dodal Hofman.

Podle něj se tito cizinci mnohdy na území Prahy neorientují, nemají ani nezbytné dovednosti v řízení vozidel a neznají dopravní předpisy. Ohrožují tak nejenom cestující, ale i ostatní účastníky silničního provozu.

„Před několika měsíci jsme proto vstoupili do jednání s ministerstvem dopravy a představili návrhy na novelizaci zákona o silniční dopravě, které by mohly situaci zlepšit,“ uzavřel mluvčí.

Situace ale má dvě strany mince. V širším centru Prahy přijede taxi objednané z platformy obvykle do pár minut a jízda taxíkem vyjde často levněji, než na kolik vyšla u „klasických taxíků“ před lety.

Cizinci však bývají nezkušení. „Někdy jsem se se zahraničními taxikáři trochu bál. Dělají nebezpečné manévry, například rychle odbočují třeba i přes plnou čáru, protože je tam na poslední chvíli pošle navigace,“ popsal Roman Budský z dopravní platformy Vize 0.

Nárůst nehod vozidel taxi potvrzují i statistiky pojišťoven. Jaké národnosti byl řidič, ale pojišťovny neevidují vzhledem k tomu, že auta vlastní většinou firmy.

Jezdili i s turistickým vízem

Podle důvodové zprávy získali většinu z 14 808 oprávnění řidiče taxislužby čeští řidiči. Ale jen těsnou, neboť občanům Ukrajiny vydaly úřady přes 6000 oprávnění, Uzbekům 1153 a Nigerijcům 117.

„Mnoho řidičů z alternativních přepravních společností v Česku zůstává pracovat i po uplynutí svého pracovního povolení. Jde často o lidi ze zemí mimo EU, někdy zde pobývají i nelegálně nebo na turistické vízum,“ uvedla mluvčí ministerstva Alena Mühl.

Skupina pražských poslanců proto prosadila do novely silničního zákona, která má začít platit od července, zpřísnění pro taxikáře ze třetích zemí. Změnu podpořil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Novelu včetně této úpravy minulý týden schválil Senát a čeká už jen na podpis prezidenta.

Řidič taxislužby bude muset mít řidičský průkaz vydaný v Česku nebo jinde v EU. Nově se navíc bude taxikářské oprávnění udělovat jenom na dobu povoleného pobytu. Dosud se licence vydávala na pět let.

Povinností řidiče taxislužby bude používat pouze auto zapsané v evidenci vozidel taxislužby.

„Obecní policie dostane oprávnění k zastavování vozidel taxislužby právě za účelem kontroly povinností v této oblasti. Kontroly už tedy nebudou navázané čistě na bezpečnost a plynulost provozu na silnicích,“ dodala mluvčí.

Všechny taxíky musejí být už dnes označené kulatou žlutou nálepkou taxi na čelním skle. To ulehčí policejní kontroly.

Cizinec ale nadále nebude muset absolvovat autoškolu v Česku. Pokud v tuzemsku pobývá alespoň půl roku a prokáže obvyklé bydliště, pak může svůj řidičský průkaz vyměnit za český, upřesnilo ministerstvo.

V případě vybodování, tedy získání 12 trestných bodů, musí řidič český průkaz odevzdat a vrátí se mu až na základě stanových podmínek. Cizí řidičský průkaz si smí šofér ponechat, ale rok nesmí za volant.

„O změně víme. Počítáme s tím, že upravíme všechny naše vnitřní procesy tak, aby novým požadavkům zcela vyhovovaly,“ řekl Novinkám Josef Rückl, generální manažer společnosti Bolt pro Česko a Slovensko.

Český poskytovatel alternativní taxislužby Liftago už minulý měsíc po schválení novinky ve Sněmovně uvedl, že s novými pravidly pro taxikáře souhlasí. Americký Uber však míní, že úpravy ke zvýšení bezpečnosti nepřispějí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám