Článek
Největší výrobce Škoda Auto zvýšil produkci o 2,2 procenta na 653 862 osobních aut a TPCA rostla o 7,9 procenta na 157 757 vyrobených vozů. V Hyundai se naopak výroba propadla o 7,3 procenta na 248 350 aut.
„Výroba osobních aut za prvních devět měsíců letošního roku o něco málo překonává loňský rekordní rok – o 0,6 procenta meziročně. V samotném září výroba přidala čtyři procenta, především díky výrobnímu výkonu kolínské TPCA, když ostatní automobilky meziročně zaostaly,” komentoval ekonom Komerční banky David Kocourek.
Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara výroba za celý letošní rok proti loňsku vzroste, ale jen mírně o jednotky procent. „Je to dáno mimo jiné tím, že automobilky jedou na hranici svých kapacit. Produkci ovlivňuje i náběh nových modelů a také situace na trhu práce," řekl na začátku října na autosalonu v Paříži.
Opatrný je ohledně celoročního výhledu i analytik. „Překonání rekordní výroby může být ohroženo, protože náskok není veliký, a ačkoliv indikátory spotřebitelských nálad evropských spotřebitelů jsou na vysoké úrovni, tak slábnou,” upozornil Kocourek.
Výroba nákladních aut se meziročně snížila o 48 procent na 598 aut. Dominantní je stále Tatra s 559 vozy, zbytek připadá na obnovenou výrobu značky Avia.
Produkce autobusů naopak stoupla o čtyři procenta na 3440 vozidel. Na Iveco Bus připadá 3062 vyrobených autobusů na SOR 352 a 26 vyrobilo KH motor Centrum v Opavě. Výroba motocyklů reprezentovaná týneckou Jawou se meziročně zvýšila o 13,7 procenta na 1215 strojů.