Článek
Registrace sice začaly loni v říjnu, avšak jen v dobrovolném režimu. Od ledna už musejí provozovatelé automobily povinně evidovat na obecním úřadě do sedmi dnů od udělení dočasné ochrany nebo víza.
Ministerstvo dopravy ale současně přestalo upřesňovat informace ohledně modelů a značek registrovaných ukrajinských vozidel. Přitom v samém počátku evidence tato data uvádělo. Tehdy byly nejčastěji zastoupené značky Volkswagen, Škoda, Renault, Ford, Hyundai a Mercedes-Benz.
Auty do Česka přijela část lidí, kteří opustili Ukrajinu po vojenském napadení Ruskem 24. února 2022. Účelem registrace ukrajinských vozidel bylo získání kontaktů na jejich provozovatele, například při rozesílání pokut z rychlostních radarů. Evidence je proti klasickému zápisu do registru vozidel zjednodušená a zdarma.
Stát jde u emisí po řidičích, ale neřeší čachry měřicích stanic
„Tato evidence nevyžaduje pravidelné technické prohlídky na stanicích technické kontroly,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Pokuta až 30 tisíc korun
I bez prohlídek jsou podle něj ukrajinští provozovatelé povinni auta udržovat v řádném technickém a provozním stavu. Kromě zelené karty musí mít také platné ukrajinské registrační doklady k vozidlu a řidičský průkaz.
„Nenahlášení vozidla do této evidence ukrajinských vozidel je přestupkem se sankcí do 30 tisíc korun. Kontrolu vozidel v provozu vykonává policie,“ dodal Jakovljevič.
Kolik takových pokut pro řidiče aut s ukrajinskou značkou padlo, ale policie na dotaz Novinek neprozradila. „Počet udělených pokut za neregistraci vozidla není statistiky sledovaným ukazatelem,“ odpověděl policejní mluvčí David Schön.
Podle mluvčího České kanceláře pojistitelů Tomáše Pavlíka je za letošní rok evidováno 36 škod způsobených nepojištěnými vozidly s ukrajinskou registrační značkou. Jedná se o 2,5 procenta všech hlášených nepojištěných škod.
Korupce při kontrolách emisí? Prošel i náklaďák, který by ulicí vedoucí k STK neprojel
Ve stejném období bylo zaznamenáno 455 škod způsobených pojištěnými vozidly s ukrajinskou značkou. Jejich podíl na všech řešených zahraničních škodách v systému zelené karty představuje desetinu.
Podle aktuálních odhadů se na tuzemských silnicích pohybují skoro tři tisíce nepojištěných ukrajinských vozidel a přibližně 28 tisíc vozů s platným pojištěním. Majitelé mají povinnost mít své automobily pojištěné u ukrajinských pojišťoven, většinou to zařizují na dálku on-line.
Pokud způsobí nepojištěné ukrajinské vozidlo škodu, uhradí ji poškozenému kancelář pojistitelů a následně ji po nepojištěném viníkovi vymáhá.
Pro porovnání, v českém registru vozidel je nyní skoro 6,7 milionu provozovaných osobních automobilů.