Článek
Počet vietnamských večerek se tak přiblížil počtu tradičních družstevních prodejen, kterých je na tuzemském trhu zhruba 3000.
"Odhadujeme, že nyní vietnamská komunita provozuje řádově dva až tři tisíce malých obchodů s potravinami, ovocem a zeleninou," uvedl Nam, podle kterého nelze tržby večerek odhadnout. "Nikdo bohužel nechce říct, jaké má tržby," podotkl.
Vietnamské večerky sídlí v kamenných obchodech, obchodníci se do nich postupně přesunuli ze stánků. V některých místech dokonce převzali provoz po českých obchodnících, kteří zkrachovali.
V obchodech nabízejí nejběžnější potraviny a spotřební zboží. Výhodou je právě to, že mají otevřeno i v době, kdy ostatní obchody zavírají. Lidé v nich spíše nakupují jednotlivosti, velké nákupy v těchto obchodech nedělají. Nutné je dodat, že tomu odpovídá i cena, která je v průměru vyšší než v obchodních řetězcích.
Vietnamci nejčastěji živnost provozují sami, zaměstnance nemívají, proto je běžné, že ve večerkách tráví veškerý svůj čas.
Obchodním centrům tržby klesly
Na konferenci o maloobchodu také zaznělo, že nákupním centrům loni klesly tržby (o deset až 30 procent) i počet nakupujících (o pět až deset procent). Číslo však není překvapující. V průběhu celého loňského roku Český statistický úřad upozorňoval, že tržby maloobchodníkům klesají. Lidé proti předešlým letům výrazně šetří a také odkládají nákup luxusnějšího zboží na později. Důvodem je zejména rostoucí nezaměstnanost.