Hlavní obsah

V Česku budou jezdit nové vlaky na baterie

V České republice začnou jezdit od neděle s novým jízdním řádem první bateriové vlaky, které vyvinula a vyrobila plzeňská Škoda Group. Vycházejí z elektrických vlaků RegioPanter, ale mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích, dojezd vlaku na baterie je 80 kilometrů. První čtyři jednotky budou jezdit v Moravskoslezském kraji, jedná o nich i Plzeňský kraj.

Foto: ČTK

V České republice začnou jezdit od neděle 15. prosince s novým jízdním řádem první bateriové vlaky, které vyvinula a vyrobila plzeňská Škoda Group.

Článek

České dráhy už objednaly podle náměstka jejich generálního ředitele Jiřího Ješety od Škody dalších 15 vozů, které budou k dispozici na konci roku 2026. „To jsou ale úplně nové bateriové vlaky, které se začínají vyrábět, vyvíjet a schvalovat. Kdežto první čtyři jednotky jsou vlastně standardní regiopantery dovybavené bateriemi,“ řekl už dříve Ješeta.

Mají dojezd 80 kilometrů pro jízdu maximální rychlostí, což je v bateriovém režimu 120 kilometrů v hodině, v elektrické trakci 160 km za hodinu. Na lokálních tratích se ale většinou jezdí 60 až 80 km v hodině, takže dojezd bude delší než 80 kilometrů.

Na provozní náklady bateriových vlaků lze podle Ješety pohlížet různě. „Pokud by se počítalo i budování infrastruktury, tedy elektrizace 20 až 30 kilometrů vedlejších tratí, které vedou z hlavní elektrifikované trati, tak to bude stát miliardy. Přitom bateriový vlak stojí o 30 až 40 milionů korun víc než elektrický,“ uvedl. Současná cena dvouvozového elektrického regiopanteru je kolem 117 milionů Kč.

S novým jízdním řádem zdraží vlaky

Ekonomika
Foto: ČTK

V České republice začnou jezdit od neděle 15. prosince s novým jízdním řádem první bateriové vlaky, které vyvinula a vyrobila plzeňská Škoda Group.

Dále je třeba prověřit, zda jsou nutné dobíjecí stanice, anebo se vymyslí spoje, kde být nemusí. Nabíjecí stanice přijde na 50 až 60 milionů Kč a potřebuje příkon vysokého napětí, takže nejde postavit všude.

Výhodou je i nižší hlučnost

Elektrické vlaky mají na rozdíl od klasických vlaků RegioPanter, které jezdí ve většině krajů i v cizině, na střeše boxy s výkonnými LTO bateriemi s dlouhou životností a vysokou bezpečností. Speciální systém ohřevu a chlazení je udržuje v optimální teplotě. Moderní měniče snižují ztráty a prodlužují životnost baterií, které lze nabíjet ze stejnosměrné i ze střídavé sítě, a to zhruba za 30 minut.

„Bateriový vlak je i mnohem tišší a neprodukuje lokální emise. Je vybaven evropským zabezpečovacím systémem ETCS,“ dodal mluvčí Škody Group Jan Švehla.

Škoda Group už ve 30. letech 20. století vyráběla akumulátorové lokomotivy. V Turecku od roku 2015 jezdí její tramvaje s bateriovým pohonem, které zvládnou i úseky bez trolejí. Škoda dále vyrábí trolejbusy, které kombinují napájení z trolejí s bateriemi.

České dráhy zrušily svou největší soutěž na nové vlaky kvůli průtahům v Praze

Ekonomika

Výběr článků

Načítám