Článek
Velká Británie se zavedením „cukrové daně“ připojila k nevelkému počtu zemí, kde takové opatření funguje. Mezi nimi jsou například Mexiko, Francie a Norsko.
Daně platí výrobci, zda náklady promítnou do cen, záleží na nich. U nápojů se obsahem cukru nad 8 gramů na 100 mililitrů platí daň 24 pencí (6,97 koruny) za litr. U nápojů s obsahem 5 až 8 gramů na 100 ml zaplatí 18 pencí (5,22 koruny) za litr. Výjimku mají ovocné džusy s přírodním obsahem cukru a mléčné nápoje díky obsahu vápníku.
Z nejznámějších značek se v Británii v reakci na opatření rozhodla ke snížení obsahu cukru limonáda Fanta, naopak Coca-Cola obsah cukru zachovala. BBC uvádí, že třetinka klasické Coca-Coly obsahuje devět kostek cukru, půl litr energetického nápoje pak 13 kostek cukru. Hlavně děti pitím slazených nápojů snadno překročí denní doporučený příjem cukrů.
Britské ministerstvo financí odhaduje, že nová daň přinese ročně 240 miliónů liber (sedm miliard korun). Na jiné výrobky než nápoje se daň nevztahuje, i když současně probíhá kampaň, která volá po snížení obsahu cukru i třeba u sušenek
Kritici opatření tvrdí, že lidé budou kupovat slazené nápoje stejně, jen za ně zaplatí víc. I průzkumy potvrzují, že kvůli zdražení by spotřebu omezila méně než polovina tázaných. Namítají také, že problém je spíše vysoká cena zdravých nápojů.
Například v Mexiku rok po zavedení daně klesla spotřeba slazených nápojů zhruba o 12 procent. Nejvýraznější pokles byl u domácností s nízkými příjmy.