Článek
Po letech sporů se druhý srpnový den v šest hodin ráno do třípilířového mostu zakouslo hydraulické bourací kladivo, informoval server listu Guardian.
Demolici ze břehu doprovázela svojí truchlivou písní místní cellistka. Kromě ní se u mostu sešla řada místních, kteří hlasitě dávali najevo nelibost.
Le Pont des Trous à l'épreuve des faits ! Un permis qui exige des précautions afin de récupérer un maximum de pierres et la réalité du terrain ! Scandaleux ! #Tournai #PontdesTrous #Destruction pic.twitter.com/zEgazR4N9V
— Archeologia.be (@Archeoscope) August 2, 2019
Kameny z původního mostu mají být uschovány pro pozdější zhotovení repliky. Ta má být podobná, ale prostřední pilíř bude širší, aby jím propluly větší lodi než dosud.
Ce matin à 9h30, les travaux de destruction du pont de Tournai (Belgique) ont démarré.
— Philippe Vardon (@P_Vardon) August 6, 2019
Bâti au 13e siècle, il était le seul pont militaire de cette époque encore debout. Il est détruit pour que de plus grands bateaux puissent passer...
Désolant. pic.twitter.com/tehyRGn1Zo
Na místě byla i belgická ministryně pro energetiku Marie-Christine Marghemová. Ta kritizovala nedostatek empatie politické reprezentace vůči místním obyvatelům.
Rekonstrukce spojená s částečnou demolicí je součástí velkého projektu 105kilometrového kanálu, který má spojovat řeky Šelda a Seina. Náklady na projekt přesahují čtyři miliardy eur (přes 103 miliardy korun).
Místní rada chce, aby tudy směly plout lodi až do 2000 tun. Dosavadní limit činí 1500 tun.
Most byl postaven mezi lety 1281 a 1304. Rekonstrukcí však prošel již v roce 1947. Pouze středověké věže na obou březích jsou zcela původní.