Článek
Jedním z důvodů je to, že zájem o elektrická auta v Evropě nesplňuje pravděpodobně silně nadhodnocené odhady. A bude hůř. Další ohrožení podle Ondřeje Makeše ze společnosti Bibby Financial Services představuje zvýšení emisních cílů EU od příštího roku, které může znamenat i zastavení výroby některých zejména menších modelů aut se spalovacím motorem.
„To představuje významné ohrožení pro celý automobilový průmysl, který se podílí na čtvrtině české výroby a více než devíti procentech HDP,“ sdělil Novinkám Makeš.
V Česku naposled oznámila propouštění společnost Adient, která vyrábí automobilová sedadla. Uzavře závody v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde během dvou let 1100 zaměstnanců.
Volkswagen se potácí nad propastí. Čísla zachraňuje Škoda Auto
Z německých firem plánuje nejnověji snižovat počty zaměstnanců výrobce automobilových součástek Schaeffler, který v evropských závodech propustí asi 4700 zaměstnanců. Firma působící i v Česku uvedla, že se to dotkne deseti továren v Německu a dalších pěti v Evropě.
Zavírání plánují Volkswagen i Michelin
V úterý oznámil uzavření dvou továren ve Francii výrobce pneumatik Michelin. O práci přijde 1254 lidí. Firma uzavře závody v Cholet a Vannes, kde se vyrábějí pneumatiky pro malé dodávky a kovové výztuže pro pneumatiky. Generální ředitel Florent Menegaux řekl, že k tomu firmu nutí pomalé zhoršování konkurenceschopnosti v Evropě, zejména v souvislosti s drahými energiemi, které brání i vývozu. Největší evropský automobilový koncern Volkswagen zase plánuje v Německu zavřít nejméně tři továrny a propustit až 30 tisíc lidí, v současnosti probíhají složitá jednání s odbory.
Další německý dodavatel pro automobilky, ZF Friedrichshafen oznámil plán propustit až 14 tisíc zaměstnanců v Německu do roku 2028, což představuje přibližně čtvrtinu tamní pracovní síly. V České republice zaměstnává firma přes 3500 lidí v jedenácti závodech a vývojových centrech a omezovat počet pracovníků zatím nehodlá.
Dodávky součástek do automobilového průmyslu tvoří klíčový segment české ekonomiky. Oborové organizace proto volají po zmírnění emisních pravidel, jejichž porušení má být pokutováno ještě tvrději než dosud.
Nejdostupnějším autům hrozí konec nebo zdražování
Příští rok se mají limity zpřísnit ze stávajících 115 gramů CO2 na asi 94 gramů. Za každý gram navíc se u každého vyrobeného vozidla má platit pokuta 95 eur (asi 2400 Kč).
„Stojíme na kritickém rozcestí, na němž jde o mnohem více než o procenta emisních cílů. Jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
O odložení pokut bude Evropskou unii podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) žádat Česko s Itálií, protože naplnění cíle prodejů elektromobilů je nepravděpodobné. Pokuty by přitom mohly dosáhnout i více než deseti miliard eur (přes 250 miliard korun).
„Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu,“ uvedl Petzl.
Jen pětina nových míst
Podle evropské asociace se dodavatelská síť pro elektromobilitu nerozvíjí tak rychle, aby stihla nahradit úbytek pracovních míst v tradičních odvětvích zaměřených na součástky pro spalovací motory.
V prvních šesti měsících roku evropští dodavatelé v automobilovém průmyslu oznámili propouštění 32 tisíc zaměstnanců, což překonalo i čísla z pandemie, kdy ve druhé polovině roku 2020 dostalo výpověď 29 tisíc lidí. Místa se nedaří nahradit, protože poptávka po elektrických vozech není tak vysoká a dodavatelským firmám kvůli nižším výnosům chybí peníze na transformaci a modernizaci výroby. Z původně slibovaných sta tisíc nových míst do roku 2025 se jich v současnosti podařilo vytvořit asi pětinu.
„Abychom ochránili pracovní místa, urychlili zelenou a digitální transformaci a znovu získali naši globální konkurenceschopnost, potřebujeme regulatorní změny. To znamená mimo jiné přijetí technologické otevřenosti v emisních normách CO2,“ prohlásil generální tajemník asociace Benjamin Krieger.
Podle loňské studie poradenské společnosti Deloitte je nyní obtížné říct, zda budou v roce 2030 na trhu už dominovat elektromobily. Dodavatelé kvůli tomu mají problém s plánováním.