Hlavní obsah

V Aircraft Industries mají stávkovou pohotovost

Aktualizováno

Odboráři kunovické továrny výrobce letadel Aircraft Industries (AI) ve středu vyhlásili stávkovou pohotovost bez časového omezení. Řekl to předseda odborové organizace Josef Mikula. Odboráři se bojí útlumu výroby v Kunovicích a jejího převedení do Ruska, odkud jsou majitelé firmy.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Dopravní letoun L 410 NG kunovické firmy Aircraft Industries

Článek

„Máme signály o zákulisních jednáních, která probíhají za účasti vlivných politiků a ekonomických subjektů, bez ohledu na zájmy zaměstnanců AI a celého regionu. Případná realizace těchto záměrů by znamenala faktický konec výroby letadel se značkou LET v ČR a v důsledku by nepříznivě ovlivnila i další letecké i jiné firmy působící nejen v Kunovicích, ale po celé ČR,” uvedli odboráři ve středečním odůvodnění vyhlášení stávkové pohotovosti.

Odbory vyhlásily stávku také kvůli dlouhodobému neplnění závazků vůči zaměstnancům ze strany zaměstnavatele a trvale nepříznivé ekonomické situaci firmy.

Začala se tam překládat všechna dokumentace do ruštiny, takže ta továrna se zcela zruší.
Předseda ČMKOS Josef Středula

Vedení firmy na dotazy dosud nereagovalo, podle Mikuly bylo na 11.00 svoláno setkání zaměstnanců s vedením podniku.

Poptávku oslabil pokles rublu

Podle úterního vyjádření šéfa Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josefa Středuly hrozí úplný zánik výroby letadel v Kunovicích. „Začala se tam překládat všechna dokumentace do ruštiny, takže ta továrna se zcela zruší a přesune se do Ruska se vším všudy,” řekl Středula. Takovým krokem by byl podle něj ohrožen celý letecký průmysl v Česku.

Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad je výrazný. V roce 2013 společnost prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska, v roce 2014 jich bylo podle opravených údajů ve výroční zprávě za loňský rok 13 a loni pouhá čtyři – tři do Bangladéše a jedno do Alžírska.

Společnost měla na konci loňského roku 1021 zaměstnanců, od loňského prosince jich však bylo několik stovek doma a dostávali 60 procent mzdy. Společnost loni dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010, sériová výroba byla plánována na příští rok.

Letadla L-410 by se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud pochází majitel Aircraft Industries UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu by však podle dřívějšího vyjádření vedení Aircraft Industries provoz kunovické továrny neměl ohrozit. [celá zpráva]

Návrhy na insolvenci

Na kunovickou firmu podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým Aircraft Industries poté uhradila celkem více než 60 miliónů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh.

K řízení ale přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči Aircraft Industries ve výši asi 23 tisíc korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Věc řeší olomoucký vrchní soud. Právník Aircraft Industries již dříve uvedl, že kauza firmu velmi poškozuje.

Aircraft Industries měla loni tržby za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží 844,7 miliónu korun, oproti roku 2014 zhruba o 600 miliónů korun nižší, a propadla do ztráty 46,4 miliónu korun. V roce 2014 podle opravených údajů utržila 1,444 miliardy korun a vykázala ztrátu 515 tisíc korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám