Hlavní obsah

Uzavírky podnikům zásadně snižují tržby. Na odškodné ale nárok nemají

Jako každé letní prázdniny i letos dopravu částečně ochromily uzavírky ulic a dálnic. Pro řidiče to ale zdaleka není tak bolestivé jako pro obchodníky. Těm totiž kvůli znesnadněnému či znemožněnému přístupu zákazníků do prodejen mohou tržby klesnout až na likvidační úroveň. Přitom právě letní sezona je pro mnohé z nich zásadní. Kompenzace či odškodnění za ušlé zisky se ale naprostá většina z nich nedočká a stavby mohou trvat i několik let.

Foto: Ivan Blažek

Do Schované kavárny v centru Plzně teď najde cestu kvůli rozkopané ulici jen málokdo.

Článek

Tuto problematiku řeší zákon o pozemních komunikacích. Ten říká, že provoz na dálnicích, silnicích a místních komunikacích může být částečně nebo úplně uzavřen, popřípadě může být nařízena objížďka. Nikdo pak dle zákona nemá nárok na náhradu případných ztrát, které mu v jejich důsledku mohou vzniknout.

Obchodníkům, ale především nájemcům je argumentováno celkovým zlepšením infrastruktury a prostředí v místě podnikání a neexistuje jednotný postup, kterým by se zadavatelé stavebních prací řídili. S prosbou o případné odškodnění či slevu na nájmu se podnikatelé musí obrátit právě na ně, případně na nájemce či město.

„Opravujte rychleji“

Daniel Kolský je spolumajitelem kaváren Mama coffee, které mají v Praze sedm poboček. Stavební práce probíhaly v blízkosti hned čtyř z nich. V pobočce v Jaromírově ulici v Nuslích, kde již přes rok opravují vodovody a kanalizaci, klesly tržby o více než pětinu.

„Podle nás je neadekvátní hlavně to, jak dlouho tato stavba probíhá a že je to opakovaně. Je nutné věci opravovat, ale zásadní je i to, aby byl vyvíjen tlak na kvalitu a rychlost. Takto dlouhými stavbami je zhoršen i životní prostor obyvatel města,“ dodává Kolský.

Podobně je na tom i majitelka nedaleké Hospody Pod Nuselským mostem Ivana Tománková.

„Není kde zaparkovat ani složit zboží. Půl roku jsem před hospodou měla dvoumetrovou díru, protože se vyměňovaly koleje. Pak byl uzavřený chodník i přístup do provozovny, protože se měnil plyn. Teď kanalizace. Nejhorší na tom je, že tyhle úpravy se nedělaly najednou, ale opětovným rozkopáváním a opravováním chodníku,“ konstatovala Tománková.

Nárok na kompenzace v případě dlouhodobých oprav nemají ani benzinky a restaurace v okolí dálnic.

„Čerpací stanice jsou na pozemcích Ředitelství silnic a dálnic v dlouhodobém nájmu. Nájemní smlouva jasně vylučuje jakoukoli kompenzaci v případech, že je provoz stanic omezen či přerušen po dobu rekonstrukce nebo opravy komunikace,“ potvrdil Novinkám mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dálnice čeká během prázdnin další porce oprav

Domácí

Město pomoct může, ale nemusí

„V případě, že se jedná o prostory vlastněné městem, je možné přistoupit ke snížení či úplnému prominutí nájmu. Podobně apelujeme na vlastníky nemovitostí s provozovnami,“ sdělil Novinkám náměstek primátora města Olomouc Otakar Bačák.

Například v Mladé Boleslavi se bude na konci léta uzavírat na dva roky hlavní třída Václava Klementa. Podél ní je řada obchodů, město ale o žádných kompenzacích neuvažuje.

V minulosti ovšem město snížilo obchodníkům nájmy v době, kdy se tam revitalizovalo Staroměstské náměstí.

V roce 2019 nahrazovaly ušlé zisky obchodníkům také Kolín a Mělník. Pokud kolínská provozovna řádně prokázala účetními podklady snížení tržeb, dostala deset procent rozdílu mezi tržbami v běžném období a období, kdy se k nim zákazníci nemohli dostat.

V Mělníku byla kvůli rekonstrukci uzavřená ulice Kokořínská a k některým podnikům nebylo možné dojet autem.

„Tito podnikatelé dostali minimální mzdu pro své zaměstnance a pokryli jsme jim náklady na vodu, teplo a energii, maximálně však na tři měsíce. Chtěli jsme zabránit tomu, aby propouštěli nebo zkrachovali,“ řekl tehdejší starosta Mělníka Ctirad Mikeš (Mé město). Celkem to městskou pokladnu stálo 803 tisíc korun.

Někdy města obchodníkům pomáhají i přesto, že se nejedná o jejich prostory, ne každý má ale takové štěstí.

„Přišli jsme o více než padesát procent tržeb,“ řekl Novinkám Michal Prudík, majitel Schované kavárny v plzeňské Zbrojnické ulici. Podnik teď skutečně dostává svému jménu. Na náměstí je to sice coby kamenem dohodil, jenže Zbrojnická je už od května kvůli rekonstrukci tramvajové trati rozkopaná.

„Je to omezení, které potrvá přes celou letní sezonu, ta je pro nás přitom zásadní. Ulice není průchozí, průjezdná, nedá se tady zaparkovat. Lidé, kteří o nás nevědí, sem vůbec nepřijdou. Zkoušeli jsme vyjednat kompenzace, ale město není přístupné jakémukoliv jednání. Někdy prý máme výhodu, že jsme poblíž náměstí a někdy holt ne,“ konstatoval Prudík.

Problémy s nižšími tržbami mají momentálně i podniky v blízkosti stavby metra D v Praze. Ta potrvá až do roku 2029. Otázkou je, které z provozoven to přežijí.

Karty nebereme. Hospody jsou samy proti sobě, pětina lidí už u sebe vůbec nenosí hotovost

Ekonomika

Výběr článků

Načítám