Článek
Pokud se nic mimořádného nestane, skončí práce 11. prosince letošního roku. Devět měsíců, včetně celé letní turistické sezóny, spojené s masivním cestováním na dovolenou k moři, musí obyvatelé obcí na trase objížďky počítat s extrémním náporem dopravy.
Ve snaze alespoň trochu ulevit obcím, jsou objízdné trasy zvlášť pro každý směr. Doprava do Brna opouští mezinárodní tah I/52 odbočkou do Dolních Dunajovic, Dále vede přes Brod nad Dyjí, kde za obcí překonává toky Dyje pomocí provizorního mostu. Auta pak pokračují v cestě k Pasohlávkám, před obcí ale odbočují na další silnici a u Nové Vsi se vrací zpět na hlavní tah.
Doprava od Brna směrem k Mikulovu rovněž u Nové Vsi sjíždí z trasy I/52, objízdná trasa je ale vede do Drnholce. Za obcí následuje taky provizorní most přes Dyji, dál pak řidiči míří kolem Novosedel do Dobrého Pole a Březí. Na původní cestu se vrací až na kraji Mikulova. Oba provizorní mosty na objízdných trasách jsou šířky čtyři metry, s provozem, řízeným semafory a preferencí směru objížďky, tedy časy svítící zelené jsou tam delší. Přes obce je povolená třicítka.
„Policie při přípravě objízdných tras přihlédla k připomínkám obcí a kromě omezení rychlosti jsme doporučili další úpravy, například zvýraznění přechodů a podobně. Objížďka má pro hlídky prioritu, budou jí věnovat zvýšený dohled,“ uvedl policejní mluvčí Pavel Šváb.
V prvních dnech navíc plní hlídky roli jakéhosi pozorovatele, upozorní na případné potřeby přizpůsobit v případných problémových místech značení a opatření skutečným potřebám. Prvním případem bylo značení od Mikulova, které kromě odbočení na objížďky jednoznačně nevylučovalo možnost pokračovat dál – směrem k uzavřenému mostu. Žluté šipky avizovaly cesto do Brna oběma směry a nejeden kamion se tak musel otáčet a vracet.
Na rozdíl od provizorního mostu Mamut na hrázi, kde od loňského léta na dodržování předepsané dvacetikilometrové rychlosti dohlíželo úsekové měření, na objížďkách podobné zařízení není. „Pokud si to ale situace vyžádá, protože řidiči nebudou respektovat předepsanou rychlost, nejspíše nezbyde, než je tam instalovat,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.