Článek
Loni silničáři na dálniční síti opravovali zhruba stovku kilometrů, 33 kilometrů pak připadlo na úseky modernizované D1.
"Ročně je třeba opravit zhruba pět procent délky sítě, což v dlouhodobém měřítku představuje trvale udržitelný stav vozovek. V aktuálním období přibližně posledních pět let opravujeme výrazně více, protože v minulosti toto pravidlo nebylo dodržováno," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Opravy dálnic v roce 2016 - 70,7 km | |
---|---|
D1 Rekonstrukce vozovky D1 km 199,3 - 204,6 vpravo | 5,3 |
D1 Rekonstrukce CB vozovky D1 km 220,2 - 229,5 vpravo | 9,3 |
D2 Oprava AB a CB vozovky km -0,4 - 3,2 vlevo | 3,2 |
D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 9,7 - 16,2 vpravo | 6,5 |
D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 18,4 - 11,9 vlevo | 6,5 |
D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 24,3 - 18,4 vlevo | 5,9 |
D2 Oprava AB vozovky D2 km 60,55 - 56,2 vlevo | 4,3 |
D5 Oprava AB vozovky v km 11,2-19,7 P | 8,5 |
D5 Oprava AB vozovky v km 41,8 - 48,0 P | 6,2 |
D5 Oprava AB vozovky v km 49,5 - 40,7 L | 8,8 |
*D8 Oprava AB vozovky v km 12,120 - 18,350 P | 6,2 |
Zdroj: ŘSD * může se uskutečnit až v roce 2017 |
Vedle rekonstrukce dálnice D1, při které se komunikace rozšiřuje do stran o 75 centimetrů, patří mezi největší opravy posledních let oprava povrchu vozovek dálnic D5 z Prahy do Plzně nebo D2 od Brna k hranicím se Slovenskem. Obě komunikace silničáři postupně rekonstruují několik let, nejdelší opravované úseky nicméně připadly na loňský a letošní rok.
Opravy nově klasifikovaných dálnic (dříve rychlostních silnic) v roce 2016 - 36,3 km | ||
---|---|---|
D6 | D6 od ČS Benzina k MÚK D. Dvory (směr KV-Cheb) | 2,6 |
D6 | D6 od estakády - před MÚK D. Dvory, 2. úsek | 1,7 |
D6 | D6 před MÚK D. Dvory-MÚK "Y" | 3 |
D35 LP | D35 LP Olomouc obchvat - Přáslavice | 3 |
D48 | D48 MÚK Horní Tošanovice | 0,9 |
D56 | D56 Ostrava - Frýdek-Místek II. | 5,8 |
D52 | D52 rekonstrukce AB vozovky v km 23,093 - 27,164 | 4,1 |
D4 | D4 Dobříš most 4-022 | |
D4 | D4 Klínec a Kytín LS | 2,8 |
D4 | D4 Jíloviště - Klínec PS | 2,7 |
D4 | D4 EXIT 24 Voznice PS a EXIT 32 Dobříš jih PS LS (větve) | 1 |
D6 | D6 mosty ev. č. 6-011..1 a 6-011..2 | |
D7 | D7 Praha - Knovíz PS I. a II. etapa | 8,7 |
Zdroj: ŘSD |
Loni se stavělo kvůli dočerpání dotací EU
Stavební ruch se projevil na tuzemských silnicích ale hlavně v loňském roce, kdy souvisel nejen s opravami, ale i se stavbou nových úseků, byla totiž poslední možnost dočerpat evropské dotace z předchozího Operačního programu doprava na výstavbu nových silnic.
Loni tak byla zahájena například výstavba více než 14 kilometrů dlouhého úseku z Přerova do Lipníku nad Bečvou, nových úseků D3 u Českých Budějovic nebo pokračování R4 u Dubence.
Největší rozšíření dálniční sítě ale nastalo od letošního ledna, kdy přestala platit kategorie rychlostních silnic a dálniční síť se tak administrativně rozrostla o 450 kilometrů. Spolu s tím ministerstvo dopravy rozhodlo o tom, že na části silnic první třídy, které mají čtyři pruhy a jednotlivé jízdní směry jsou od sebe odděleny svodidly, bude možné jezdit až 110kilometrovou rychlostí na místo původních maximálních 90 kilometrů v hodině.