Článek
Návrat jednoho z několika letadel Boeingu, která jsou ve finální fázi před předáním čínským aerolinkám, je nejnovější ukázkou narušení dodávek v důsledku zhroucení desítky let starého bezcelního statusu v tomto odvětví, informovala agentura Reuters.
Na pozadí rozpoutané obchodní války vyvolané americkým prezidentem Donaldem Trumpem Boeing přepravil tři nová letadla 737 MAX ze svého hlavního výrobního závodu v Seattlu do Čou-šanu už v březnu. Další stroj pak na stejné místo, kde dochází k instalaci interiéru a lakování před předáním zákazníkovi, dorazil minulý týden.
V pátek ovšem došlo k obratu a jedno z již dopravených letadel opět vzlétlo a vrátilo se na americké území Guam, což je jedna ze zastávek u podobných letů při přeletu nad Pacifikem. To naznačuje, že letadlo míří zpět do Seattlu, napsal Reuters s tím, že Boeing odmítl věc komentovat.
Agentura Bloomberg s odvoláním na anonymní zdroje v úterý uvedla, že Čína nařídila svým aerolinkám, aby nepřijímaly žádné další dodávky letadel od Boeingu. Peking zároveň čínské letecké dopravce požádal, aby přestaly s veškerými nákupy vybavení a dílů souvisejících s letadly od amerických společností.
Zdá se tedy, že Boeing čelí čínskému zákazu na dovoz v rámci eskalujícího celního konfliktu mezi dvěma největšími ekonomikami světa. Peking ani čínská státní média ale zprávu Bloombergu oficiálně nekomentovaly.
Vysoce postavené zdroje z leteckého a kosmického průmyslu Reuters řekly, že si nejsou vědomy formálních instrukcí proti přebírání letadel od Boeingu. Experti se každopádně vesměs shodují na tom, že čínské uvalení cel na americké zboží v reakci na Trumpovy kroky by účinně zablokovalo dovoz letadel bez jakéhokoliv formálního zákazu, protože ekonomicky to ztrácí smysl.
Fotografie zveřejněné na webových stránkách pro pozorování letadel v únoru ukázaly, že nyní repatriované letadlo bylo už ozdobeno logem čínského dopravce, kterou většinově vlastní aerolinky China Southern. Jeden ze zdrojů k tomu uvedl, že se očekávalo, že letadlo bude Xiamen Airlines doručeno. Společnost na žádost o komentář neodpověděla.
Podle dalších zdrojů Reuters se zpáteční let uskutečnil navzdory diskuzím o prozatímním ponechání nedodaných letadel v celních skladech, což by znamenalo, že nebudou oficiálně dovezena, ale ani proclena.
Ačkoliv zatím není jasné, jak dlouho budou vzájemně uvalená vysoká cla mezi USA a Čínou trvat, tak krátkodobé zastavení dodávek do Číny nebude mít podle analytiků na Boeing okamžitý zásadní dopad, protože firma může letadla dodat jiným leteckým společnostem. Úlevou v tomto směru přináší i hlavní konkurent Airbus, který nemá dodatečnou náhradní kapacitu na to, aby mohl chybějící dodávky Boeingu do Číny vykrýt.