Hlavní obsah

Útrata Čechů v e-shopech vzrostla, konec roku byl ale slabší

Češi loni v internetových obchodech podle dat nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili 223 miliard korun, meziročně o 14 procent více. I v uplynulém roce prodeje významně ovlivnila pandemie koronaviru. Počet e-shopů ve srovnání s loňskem vzrostl o tři procenta na 50 985.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Jednou z možných překážek v letošním roce budou potíže v dodavatelsko-odběratelských řetězcích. Dále poroste obliba internetových tržišť, plyne dál z analýzy českého internetového trhu.

Uplynulý rok byl pro české e-shopy nestálý. Meziročně nejsilnějším období byl první kvartál, kdy loni většina kamenných prodejen nemohla být z vládního rozhodnutí otevřena a obraty e-shopů rostly v desítkách procent, výjimkou podle výkonného ředitele Heureka Group Tomáše Bravermana nebyl ani růst nad 100 procent.

Dařilo se především prodejcům elektroniky, knih nebo hobbymarketům, tedy těm, kteří se před pandemií z větší části zaměřovaly na prodeje v kamenných obchodech.

Konec roku naopak pro internetové prodejce znamenal meziroční pokles. Na rozdíl od předchozího roku byly kamenné obchody otevřené. "Řada hitů Vánoc nebyla dostupná skladem, namátkou třeba PlayStation 5 nebo iPhone 13 mini, rostla inflace a lidé očekávali zdražení energií. To hrálo v útratách lidí v on-linu významnou roli a ovlivnilo to i celkový meziroční vývoj e-commerce," řekl Braverman.

Začal povánoční výprodej

Ekonomika

Celkově byl ale loňský rok pro české e-shopy podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky úspěšný, poprvé se podařilo prolomit hranici 200 miliard korun obratu za prodané zboží.

Nákupní sortiment se loni proměnil. Pokles o tři procenta v meziročním srovnání zaznamenala kategorie bílé elektroniky, mnoho zákazníků si ji podle Bravermana pořídilo už v první vlně pandemie.

Prodeje kotlů vzrostly o 90 procent

Dařilo se prodejům jídla a nápojů, které si meziročně polepšily o 28 procent, kategorie dům a zahrada vzrostla o 20 procent. Prodeje zahradních skleníků stouply proti předchozímu roku o zhruba 75 procent, vrchol jejich prodejů se podle Bravermana posunul z tradičního dubna na březen.

Lidé chtějí více topit dřevními palivy, na trhu je ale nedostatek kotlů a kamen

Ekonomika

Prodeje kotlů meziročně vzrostly o 90 procent. Velký zájem byl v e-shopech podle Bravermana i o vybavení na zimní sporty jako boby, sáňky běžky nebo skialpy. Vysokou poptávku prodejci sledovali dále u kol a elektrokol.

E-shopy, které krize dodavatelů letos nezasáhne, budou chtít podle Bravermana expandovat do zahraničí. "Po Slovensku a Maďarsku to budou další země střední a východní Evropy jako jsou Rumunsko nebo Slovinsko," dodal.

Výběr článků

Načítám